Massadatan vaikutukset johdon päätöksentekoon
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee massadatan vaikutuksia johdon päätöksentekoon kirjallisuuskatsauksen muodossa. Uusien teknologioiden ja räjähdysmäisesti lisääntyvien laitteiden käytöstä muodostuu suuria massoja dataa. Yritykset keräävät dataa asiakkaistaan, kilpailijoistaan ja omista toiminnoistaan kehittääkseen liiketoimintaansa. Datan louhiminen ja omistaminen ei kuitenkaan itsessään tuota yritykselle arvoa, vaan data-analyysin ja päätöksenteon tukijärjestelmien kautta voidaan tukea yritysjohtajia päätöksenteossa. Yritysjohtajien päätökset ovat kuitenkin perinteisesti pohjautuneet vahvasti kokemuksiin ja intuitioon. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, minkälaisia vaikutuksia massadatan käytöstä päätöksenteon tukena voidaan saavuttaa. Tutkielma antaa vastauksen tutkimuskysymykseen ”Millaisia vaikutuksia massadatalla on johdon päätöksentekoon?”. Lisäksi tutkielman tavoitteena on avata lukijalle massadatan ja massadata-analyysin käsitteitä sekä erilaisia analyysimenetelmiä, joilla yrityksen liiketoimintaa voidaan edistää.
Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkimuksessa havaittiin, että dataperusteisella päätöksenteolla, jonka tavoitteena on vähentää intuitioon perustuvaa päätöksentekoa ja yrityksen tuotteliaisuuden välillä on havaittu positiivinen yhteys. Tutkimuksessa kävi ilmi, että massadatan hyödyntämisellä päätöksenteossa on liiketoimintaa edistäviä vaikutuksia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4629]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon
Vartiainen, Emil (2017)Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ... -
Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa
Tarvainen, Jenna (2019)Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ... -
Massadatan käyttö asiakasanalytiikassa : case Jyväskylän Energia
Kaisto, Heini (2017)Massadata on suuresti puhuttava lisäarvon luomisen lähde niin tieteellisille yhteisöille kuin yrityksillekin. Massadatan käsite elää kehittyvän teknologian mukana, mutta tavallisimmillaan sitä voi kuvata suurena määränä ... -
Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
Vesaluoma, Matti (2015)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään kirjallisuuskatsauksen avulla läpi massadatan käsitettä ja sen tuomia hyötyjä ja haasteita sekä yleisellä tasolla että vähittäismyyntiyrityksissä. Massadata on viimevuosien aikana ... -
Suosittelujärjestelmät ja niiden vaikutukset päätöksentekoon
Karmakka, Jovan (2022)Suosittelujärjestelmiä käytetään laajasti suodattamaan suuri määrä informaatiota. Niiden tehtävänä on luoda käyttäjälle personoitua sisältöä ja helpottaa päätöksenteossa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan erilaisten ...