University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Pelaajan sitoutuminen MMORPG-peleissä

Thumbnail
View/Open
469.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luukkainen, Miika
Date
2018
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa tutkittiin pelaajien sitoutumista MMORPG-peleihin. MMORPG-pelit ovat massiivisia monen pelaajan verkkoroolipelejä, eräänlaisia virtuaalimaailmoja. Pelintarjoajan kannalta on olennaista saada pelaaja sitoutumaan peliin mahdollisimman pitkäksi ajaksi. Mitä pidempään pelaaja on mukana pelissä, sitä suuremman tuoton pelintarjoaja saa, joko kuukausimaksuina tai pelaajan mahdollisesti pelin sisällä käyttämän rahan kautta. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuudesta haettiin, jaoteltiin ja analysoitiin eri tekijöitä käyttäen asiakasuskollisuuden yleisiä malleja ja kahta eri versiota TAM-mallista. Tämän lisäksi listattiin tehtyyn analyysiin perustuen konkreettisia asioita sitoutumiseen liittyen pelisuunnittelua helpottamaan. Tuloksena löydettiin sosiaalisuuden vahva merkitys MMORPG-peleihin sitoutumisessa. Pelin sisäinen sosiaalinen interaktio, hyvät sosiaaliset verkostot pelin sisällä ja pelin ulkopuolisten sosiaalisten kontaktien vaikutus olivat hyvin merkittävässä roolissa peliin sitoutumisessa. Lisäksi pelaajan henkilökohtaisen motivaation rooli, ja sisällön suunnittelu eri pelaajasegmenteille tämän mukaisesti olivat myös merkittäviä. Samoin flown käsite ja pelaajan oma koettu kontrolli peliin nousivat esille merkitsevinä tekijöinä. ...
 
This thesis investigated player commitment to MMORPG:s. MMORPG stands for Massively Multiplayer Online Roleplaying Game. For the game developer it is essential to get the player to stay in the game for as long as possible. The longer the player stays, the more the developer is expected to get revenue from that player, either through monthly payments, or through money spent by the player inside the game. This thesis was written as a literary review. Factors to player commitment were searched from the literature, classified and analyzed, using general models of customer loyalty and two different versions of the TAM model. In addition to this, specific concrete things related to player commitment were listed, based on the analysis, with the aim of helping game design. Social elements were found to be a significant factor in player commitment to MMORPG:s. These include social interaction within the game and good social networks both inside and outside of the game. The role of the personal motivation of the player, and the tailored design of content to different player segments were also significant. The concept of flow and the player’s perceived control in the game were as well seen as important factors. ...
 
Keywords
MMORPG sitoutuminen asiakasuskollisuus verkkopelit pelitutkimus pelisuunnittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808013674

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Läsnäolon ja flow-tilan suhde immersioon peleissä sekä immersioon vaikuttavat tekijät peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä 

    Nykänen, Niko (2019)
    Tutkielma käsittelee videopelien immersion, läsnäolon ja flow-tilan esiintymistä kirjallisuudessa, sekä käsittelee erityisesti immersioon vaikuttavia tekijöitä peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä. Näiden elementtien ...
  • Report please! : a survey on players' perceptions towards the tools for fighting toxic behavior in competitive online multiplayer video games 

    Pohjanen, Antti (2018)
    Kilpailullisten nettimoninpelien nopeatempoinen ympäristö saattaa aiheuttaa pelaajissa huonoa käytöstä joko omaa tai vastustajan joukkuetta kohtaan. Tätä niin sanottua "myrkyllistä käytöstä" vastaan on kehitetty pelien ...
  • Suorituskyvyn parantaminen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä 

    Rinne, Simo (2017)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, miten suorituskykyä voi parantaa reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Tutkielmassa tuotettiin suunnittelutieteen menetelmien mukaisesti IT-artefakti, ...
  • Erilaisten peleissä käytettävien pääsilmukoiden esittely 

    Ilmonen, Kasimir (2019)
    Tutkimuksessa tarkastellaan peleissä käytettäviä pääsilmukoita, jotka mahdollistavat reaaliaikaisuuden peleissä. Tarkoituksena on esitellä ja vertailla erilaisia pääsilmukkamalleja, jotta lukija osaisi valita omaan käyttöönsä ...
  • Haastattelututkimus peleissä olevien virtuaalihyödykkeiden ostamiseen vaikuttavista tekijöistä 

    Koistinen, Juho (2021)
    Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, että millaiset eri tekijät vaikuttavat virtuaalihyödykkeiden ostamiseen peleissä. Videopeliteollisuus on kasvanut ja kehittynyt viime vuosina valtavasti. Erityisesti verkkomoninpelit ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre