Suorituskyvyn parantaminen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, miten suorituskykyä voi parantaa reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Tutkielmassa tuotettiin suunnittelutieteen menetelmien mukaisesti IT-artefakti, jolla pystyy rinnakkaistamaan peliobjektien päivityksen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Suorituskykymittausten perusteella IT-artefakti paransi mittauksessa käytetyn testipelin suorituskykyä. Improving performance in games made with functional reactive
programming.
The purpose of this master’s thesis is to study how performance can be improved in games made with reactive functional programming. Design science method was used to create an IT artifact that improves performance in games made with reactive functional programming by updating game objects in parallel. The performance tests conducted in this study show that applying the IT artifact to a test game resulted in increased performance.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erilaisten peleissä käytettävien pääsilmukoiden esittely
Ilmonen, Kasimir (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan peleissä käytettäviä pääsilmukoita, jotka mahdollistavat reaaliaikaisuuden peleissä. Tarkoituksena on esitellä ja vertailla erilaisia pääsilmukkamalleja, jotta lukija osaisi valita omaan käyttöönsä ... -
Web-sovellusohjelmointi Scala-ohjelmointikielellä
Parpala, Joni (2021)Nykyisten web-sovellusten kasvavat vaatimukset painostavat etsimään ratkaisuja tavanomaisten ohjelmointiparadigmojen ulkopuolelta. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten funktio-ohjelmoinnin ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteita ... -
Keskeisistä haasteista funktionaalisen ohjelmointiparadigman oppimisessa
Lahtinen, Oskari (2023)Funktionaalisten ohjelmointikielten ominaisuuksia on lisätty viime vuosikymmeninä myös muihin ohjelmointikieliin. Funktionaalisen ohjelmointiparadigman oppimiseen liittyy kuitenkin useita haasteita. Näitä haasteita ovat ... -
Elm-ohjelmointikieli web-käyttöliittymien ohjelmoinnissa
Hopia, Tuomo (2019)Elm-ohjelmointikieli on varsin uusi kielitulokas web-käyttöliittymien ohjelmointiin. Kieli pyrkii ratkaisemaan web-käyttöliittymien kehityksen merkittävimmät ongelmat hyvin omaperäisellä funktio-ohjelmointiin perustuvalla ... -
Opiskelijoiden suurimmat haasteet Haskell-ohjelmointikielen tyyppijärjestelmän kanssa
Keveri, Matias (2018)Haskell-ohjelmointikielellä opetettavalla funktio-ohjelmoinnin johdatuskurssilla oppilaat kohtaavat useita haasteita. Näistä yleisimmät liittyvät usein kielen syntaksiin tai tyyppijärjestelmään. Tämä tutkielma keskittyy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.