University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suorituskyvyn parantaminen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rinne, Simo
Date
2017
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, miten suorituskykyä voi parantaa reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Tutkielmassa tuotettiin suunnittelutieteen menetelmien mukaisesti IT-artefakti, jolla pystyy rinnakkaistamaan peliobjektien päivityksen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Suorituskykymittausten perusteella IT-artefakti paransi mittauksessa käytetyn testipelin suorituskykyä.
 
Improving performance in games made with functional reactive programming. The purpose of this master’s thesis is to study how performance can be improved in games made with reactive functional programming. Design science method was used to create an IT artifact that improves performance in games made with reactive functional programming by updating game objects in parallel. The performance tests conducted in this study show that applying the IT artifact to a test game resulted in increased performance.
 
Keywords
reaktiivinen ohjelmointi funktio-ohjelmointi pelisuunnittelu peliohjelmointi reaktiivisuus pelit suorituskyky
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711174289

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25556]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erilaisten peleissä käytettävien pääsilmukoiden esittely 

    Ilmonen, Kasimir (2019)
    Tutkimuksessa tarkastellaan peleissä käytettäviä pääsilmukoita, jotka mahdollistavat reaaliaikaisuuden peleissä. Tarkoituksena on esitellä ja vertailla erilaisia pääsilmukkamalleja, jotta lukija osaisi valita omaan käyttöönsä ...
  • Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa 

    Rinne, Simo (2015)
    Pelialalla käytetään suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieliä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mitä hyötyjä ja haittoja funktioohjelmoinnin käyttö tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin ...
  • Web-sovellusohjelmointi Scala-ohjelmointikielellä 

    Parpala, Joni (2021)
    Nykyisten web-sovellusten kasvavat vaatimukset painostavat etsimään ratkaisuja tavanomaisten ohjelmointiparadigmojen ulkopuolelta. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten funktio-ohjelmoinnin ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteita ...
  • Keskeisistä haasteista funktionaalisen ohjelmointiparadigman oppimisessa 

    Lahtinen, Oskari (2023)
    Funktionaalisten ohjelmointikielten ominaisuuksia on lisätty viime vuosikymmeninä myös muihin ohjelmointikieliin. Funktionaalisen ohjelmointiparadigman oppimiseen liittyy kuitenkin useita haasteita. Näitä haasteita ovat ...
  • Elm-ohjelmointikieli web-käyttöliittymien ohjelmoinnissa 

    Hopia, Tuomo (2019)
    Elm-ohjelmointikieli on varsin uusi kielitulokas web-käyttöliittymien ohjelmointiin. Kieli pyrkii ratkaisemaan web-käyttöliittymien kehityksen merkittävimmät ongelmat hyvin omaperäisellä funktio-ohjelmointiin perustuvalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre