dc.contributor.advisor | Alanen, Riikka | |
dc.contributor.author | Ojala, Venla | |
dc.date.accessioned | 2018-06-21T11:39:38Z | |
dc.date.available | 2018-06-21T11:39:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58705 | |
dc.description.abstract | Tietoisuustaitojen hyödyntäminen erilaisten henkisten ongelmien, kuten stressin ja masennuksen hoidossa, on yleistynyt länsimaissa viimeisten vuosikymmenien aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia tietoisuustaidoilla oli tietoisuustaitoihin perehtyneiden opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallintaan. Tutkimuskysymysten avulla haettiin vastauksia siihen, mitkä tekijät opinto-ohjaajien työssä aiheuttavat stressiä, kuinka tietoisuustaidot näkyvät opinto-ohjaajien arjessa ja elämässä, ja millä tavoin tietoisuustaidot auttavat opinto-ohjaajia hallitsemaan työstä aiheutuvaa stressiä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui viisi eri opinto-ohjaajaa, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että tietoisuustaidoilla oli positiivisia vaikutuksia tutkittavien opinto-ohjaajien elämään ja työstä aiheutuvan stressin hallintaan. Opinto-ohjaajien työssä stressiä aiheuttivat työn suuri määrä ja kiire, hallinnolliset uudistukset, ennakoimattomuuden tunne sekä henkisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet. Tietoisuustaidot näkyivät opinto-ohjaajien elämässä yksittäisten tietoisuustaitoharjoitteiden lisäksi tietoisen, hyväksyvän läsnäolon periaatteina ja ne auttoivat hallitsemaan työstä aiheutuvaa stressiä neljällä eri tavalla: oman itsensä tietoisella kohtaamisella, oman itsensä hyväksyvällä kohtaamisella, toisen ihmisen tietoisella kohtaamisella ja tietoisella keskittymisellä nykyhetkeen. Tämän tutkimuksena johtopäätöksenä esitetäänkin, että tietoisuustaidoilla voidaan vähentää työstä aiheutuvaa stressiä ja sen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin olisi hyvä tutkia vielä entistä tarkemmin. | fi |
dc.format.extent | 100 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tietoisuustaidot | |
dc.title | Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806213323 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tietoinen läsnäolo | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaajat | |
dc.subject.yso | stressinhallinta | |
dc.subject.yso | stressi | |