Tietoisuustaidot opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallinnassa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tietoisuustaitojen hyödyntäminen erilaisten henkisten ongelmien, kuten stressin ja masennuksen hoidossa, on yleistynyt länsimaissa viimeisten vuosikymmenien aikana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia tietoisuustaidoilla oli tietoisuustaitoihin perehtyneiden opinto-ohjaajien työstä aiheutuvan stressin hallintaan. Tutkimuskysymysten avulla haettiin vastauksia siihen, mitkä tekijät opinto-ohjaajien työssä aiheuttavat stressiä, kuinka tietoisuustaidot näkyvät opinto-ohjaajien arjessa ja elämässä, ja millä tavoin tietoisuustaidot auttavat opinto-ohjaajia hallitsemaan työstä aiheutuvaa stressiä. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui viisi eri opinto-ohjaajaa, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että tietoisuustaidoilla oli positiivisia vaikutuksia tutkittavien opinto-ohjaajien elämään ja työstä aiheutuvan stressin hallintaan. Opinto-ohjaajien työssä stressiä aiheuttivat työn suuri määrä ja kiire, hallinnolliset uudistukset, ennakoimattomuuden tunne sekä henkisesti kuormittavat vuorovaikutustilanteet. Tietoisuustaidot näkyivät opinto-ohjaajien elämässä yksittäisten tietoisuustaitoharjoitteiden lisäksi tietoisen, hyväksyvän läsnäolon periaatteina ja ne auttoivat hallitsemaan työstä aiheutuvaa stressiä neljällä eri tavalla: oman itsensä tietoisella kohtaamisella, oman itsensä hyväksyvällä kohtaamisella, toisen ihmisen tietoisella kohtaamisella ja tietoisella keskittymisellä nykyhetkeen. Tämän tutkimuksena johtopäätöksenä esitetäänkin, että tietoisuustaidoilla voidaan vähentää työstä aiheutuvaa stressiä ja sen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin olisi hyvä tutkia vielä entistä tarkemmin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä.
Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008) -
Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan mobiili-intervention käyttöaktiivisuuden yhteys koetun stressin ja tietoisuustaitojen muutoksiin
Poikela, Hanna; Löfberg, Lauri (2017)Aiemmassa tutkimuksessa ollaan havaittu, että ylipaino ja psykologinen stressi ovat yleisimpiä elintapoihin liittyviä terveysongelmia ja että mindfulness-pohjaisilla menetelmillä voidaan vaikuttaa niihin liittyviin oireisiin. ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
Taurén, Juuli-Anna; Kotiranta, Pauliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ... -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ...