Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorIkonen, Milja
dc.date.accessioned2018-06-21T07:00:21Z
dc.date.available2018-06-21T07:00:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58688
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä lastenohjelmissa esiintyvistä tunteista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia lasten suosikkiohjelmien tun-netaidoista ja niistä mallioppimisesta sekä siitä, kuinka lastenohjelmia voidaan käyttää apuna tunnetaitojen opettamisessa. Mallioppimisen merkitys lasten elämässä on merkittävä. Tämän vuoksi ohjelmat ja niissä esiintyvät tunteet sekä tunnetaidot ovat erityisen tärkeässä asemassa lasten tunne-elämän kehityksen kannalta. Ymmärtäessään paremmin tunnetaitoja ja mallioppimista kasvattajat voivat tukea lasta tunnetaitojen kehittymisessä ja näin ennaltaehkäistä tunteista johtuvia ongelmia. Tutkimuksen alkukartoitukseen osallistui 65 oppilasta eräältä ensimmäiseltä luokalta ja 68 kuudennelta luokalta. Oppilaat tuottivat tutkimukseeni relevanttia tietoa siitä, mitkä ohjelmat ovat tällä hetkellä suosittuja tämän ikäisten lasten keskuudessa. Tämän jälkeen seitsemän luokanopettajaopiskelijaa vastasivat avoimeen kyselylomakkeeseen katsoessaan jakson jokaisesta lasten suosikkiohjelmasta. Varsinaisesti siis tutkimuskohteena olivat luokanopettaja-opiskelijoiden näkemykset. Aineiston analyysissa käytin teoriasidonnaista si-sällönanalyysia, mutta tutkimukseni sai myös aineistolähtöisen lähestymistavan piirteitä. Tutkiessani luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä, tutkimusotteeni on fenomenografinen. Tulosten mukaan lastenohjelmissa esiintyi enemmän negatiivisia kuin positiivia tunteita. Ensimmäisen luokan poikien ja tyttöjen suosikkiohjelmista nimetyt tunteet erosivat toisistaan huomattavasti enemmän kuin kuudesluok-kalaisten suosikkiohjelmien tunteet. Luokanopettajaopiskelijat löysivät mal-lioppimisesta sekä negatiivisia että positiivia puolia, mutta negatiiviset vaikutukset korostuivat enemmän. Tulosten mukaan ohjelmia voi käyttää lukuisilla eri tavoilla tunnekasvatuksen apuna. Tunnetaitojen mallioppiminen ohjelmista on tärkeä huomioida, sillä tutkimuksen mukaan esimerkiksi negatiivisten tunteiden osuus ohjelmissa on merkittävän suuri ja ohjelmat saattavat jättää väärän käsityksen tunnetaidoista sekä eettisistä tilanteista. Ohjelmat saattavat sisältää myös piilovaikutuksia, jotka ohjaavat lapsia toimimaan ja tuntemaan sukupuolelleen ominaisella tavalla.fi
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertunteiden säätely
dc.subject.otherlasten suosikkiohjelmat
dc.titleLuokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä lasten suosikkiohjelmissa esiintyvistä tunteista ja tunnetaitojen mallioppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806213309
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolastenohjelmat
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysomallioppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot