dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.author | Sällinen, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2018-06-20T10:22:55Z | |
dc.date.available | 2018-06-20T10:22:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58660 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin konkreettisissa oppimistilanteissa musiikin ja tunteiden yhteyttä tunnetaitokasvatuksessa. Tutkimuskysymykset käsittelevät sitä, mitä tunnesanoja ja merkityksiä oppilaat liittävät musiikkiin ja miten he selittävät musiikin luoman tunteen syntyä ja ilmaisevat musiikin välittämää tunnetta. Lisäksi tutkimus selvitti, miten oppilaat kokivat kyseisen tunnetaitojen oppimisprosessin.
Tutkimus toteutettiin erään koulun kolmasluokkalaisille (n=22). Opetustuokioiden aikana oppilaat pohtivat musiikkikappaleiden luomia tunteita ja kuvasivat niitä erilaisin keinoin. Lisäksi he valmistivat itse tunteeseen pohjautuvat äänimaisemat. Aineistonkeruumenetelminä toimivat puolistrukturoidut ryhmähaastattelut, havainnointi sekä lomakkeet. Aineiston analyysi on toteutettu teoria- ja aineistolähtöisesti teemoittelemalla ja kvantifioimalla.
Tulosten mukaan oppilaat hyödyntävät tunnesanoja ja musiikin elementtejä monipuolisesti ja loogisesti kuvatessaan musiikin luomaa tunnetta. Musiikkikappaleiden herättämät mielikuvat sisältävät usein arkielämään liittyviä tapahtumia ja niissä on havaittavissa keskinäistä samankaltaisuutta ja toistuvia teemoja. Oppimisprosessi oli oppilaiden mielestä onnistunut ja mielenkiintoinen. He kokivat oppineensa muun muassa tunteiden ilmaisemista, nimeämistä ja tunnistamista.
Tutkimuksen perusteella musiikkia on hyödyllistä käyttää tunnetaitoja opeteltaessa. Sen avulla voidaan käsitellä erilaisia tunteita herättäviä aiheita luovalla ja helposti lähestyttävällä tavalla. | fi |
dc.format.extent | 93 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | musiikin elementit | |
dc.title | Tunteita kuunnellen, soittaen, liikkuen ja piirtäen : musiikki kolmasluokkalaisten tunnetaitokasvatuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806203289 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | ilmaisu | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | soittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |