Luovien musiikkipelien parantaminen : musiikinluontipelin kehitysprosessi ja evaluointi
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Musiikkipeleistä rytmipelit ovat nousseet selkeästi suurempaan suosioon kuin luovat musiikkipelit, joissa pelaaja voi soittaa ja säveltää musiikkia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikinluontipelin (ML-peli) kehitysprosessia ja kuinka evaluoida kehitettyä MLpeliä. Esitän ML-pelin uutena käsitteenä musiikkipelien olemassa olevaan teoriaan. Kehitin mobiilialustalle ML-pelin prototyypin, jota verrattiin julkaistuihin mobiilipeleihin. Tulosten mukaan ML-peli voi tarjota miellyttävän ja opettavan pelikokemuksen. ML-pelin tulisi tarjota pelaajalle selkeitä pitkäaikaisia tavoitteita, jotta peli vetäisi paremmin vertoja julkaistuihin mobiilipeleihin. Hyvän pelisuunnittelun omaava ML-peli voi avata musiikinluonnin yleisölle, joka ei ole aiemmin harrastanut musiikinluontia. Tutkimuksesta saadun suunnittelutietämyksen huomioinnilla voidaan parantaa luovien musiikkipelien tunnetuksi tulemisen mahdollisuutta. In the genre of music games rhythm games have become a lot more popular than creative music games which provide the opportunity to play and compose music. In this research I looked into the development process of music creation game (MC game) and how to evaluate the created MC game. I present the MC game as a new concept to the music game literature. I developed an MC game prototype for the mobile platform and the prototype was compared to published mobile games. According to the results MC game can provide a pleasant and educational game experience. The MC game should provide clear long-term goals in order to compare better against published mobile games. An MC game with good game design can bring music creation to an audience that haven’t had previous experience of music creation. When taking into account the design knowledge acquired through this research the possibility of creative music games to get more awareness can be increased.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä
Lauri, Tiina (2018)Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista ... -
Report please! : a survey on players' perceptions towards the tools for fighting toxic behavior in competitive online multiplayer video games
Pohjanen, Antti (2018)Kilpailullisten nettimoninpelien nopeatempoinen ympäristö saattaa aiheuttaa pelaajissa huonoa käytöstä joko omaa tai vastustajan joukkuetta kohtaan. Tätä niin sanottua "myrkyllistä käytöstä" vastaan on kehitetty pelien ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Conceptualizing video game updates
Jussila, Aapo (2022)Videopelien kasvava suosio on tuonut mukanaan erinäisiä muutoksia peliteollisuuteen. Pelejä kehitetään, ostetaan, ja pelataan yhä useammalla tavalla kuin ennen. Pelien elinkaarien lyhentyminen ja pelinkehityksen kallistuminen ... -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...