Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdeksaa (8) ammattioppilaitoksen opiskelijaa ja aineisto analysoitiin Giorgin ja Perttulan fenomenologisen analyysin metodeja soveltaen. Analyysin tuloksena muodostui kaikille haastateltaville yhteinen yleinen merkitysverkosto, jonka keskeisimpiä valikoituja osa-alueita pyrittiin ymmärtämään fenomenologis-hermeneuttisesti tulkiten, aineistoon syvempää
ymmärrystä etsien.
Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta koostuivat arkisesta asioidenhoidosta, jossa korostuivat avun saanti, sekä ohjaajalta saadut neuvot, joiden nähtiin liittyvän ohjaajan asiantuntemukseen. Opiskelijat
kokivat opinto-ohjaajan kohtelevan heitä tasavertaisesti, sekä olevan aidosti kiinnostunut opiskelijoista ihmisinä.
Tutkielman kautta saavutettu ymmärrys tarjoaa mahdollisuuden pohtia, miten esimerkiksi oppilaitoshenkilökunnan ja opiskelijoiden välille voitaisiin löytää yhteisöllisyyttä ja tasavertaisuutta edistäviä sosiaalisen kanssakäymisen
toimintamalleja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ... -
Maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaustarpeet ammatillisessa peruskoulutuksessa : kehittämishanke maahanmuuttajataustaisten lähihoitajaopiskelijoiden opinto-ohjauksesta : Anne Venemies
Venemies, Anne (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
"Että jokainen kantaa aina sen oman osaamisensa siihen koriin, ja että sitä jaetaan." : yhteistyö yläkoulun, lukion ja ammattikoulun opinto-ohjaajan työssä
Vainio, Marianne (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yläkoulun, ammatillisen oppilaitoksen ja lukion opinto-ohjaajien työhön kuuluvaa yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja selvittää minkälaisia tekijöitä liittyy hyvään ja toimivaan ... -
Opinto- ja HOPS-ohjauksesta urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen ja ohjauspalvelujen laadun arviointiin
Vuorinen, Raimo; Virolainen, Maarit (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö, 2017)