Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan jäsenviestinnän vaikuttavuus jäsenten arvioimana
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää JYYn jäsenten arvioita JYYn jäsenviestinnän vaikuttavuudesta sekä kuvata ja ymmärtää jäsenten sekä myönteisiä että kielteisiä käsityksiä ja kokemuksia JYYn jäsenviestinnästä. Tutkimus toteutettiin osin määrällisenä ja osin laadullisena. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Kyselystä kerrottiin sähköpostitse ja sosiaalisen median välityksellä kaikille Jyväskylän yliopiston opiskelijoille. Vastaajat (N = 276) valikoituivat mukaan oman osallistumishalukkuutensa pohjalta. Määrällistä aineistoa analysoitiin vastausten jakaumien ja keskiarvojen perusteella. Laadullisen aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, tarkemmin sanottuna luokittelua ja teemoittelua.
Tutkielman tulosten perusteella JYYn jäsenet arvioivat JYYn jäsenviestintää melko vaikuttavaksi, ennen kaikkea luotettavaksi ja ajankohtaiseksi. Jäsenten myönteiset käsitykset ja kokemukset liittyivät muun muassa viestinnän sisältöjen oleellisuuteen, viestinnän monikanavaisuuteen ja opiskelijoita puhuttelevaan sävyyn. Vastaavasti opiskelijoilla oli jäsenviestinnästä myös kielteisiä käsityksiä ja kokemuksia: JYY ei viesti oikeaan aikaan, edustaa vain osaa opiskelijoista, ei keskustele eikä kerro riittävästi ydintoiminnastaan.
Tutkielman tuloksia tulkitsemalla voidaan todeta, että JYYn jäsenviestinnän vaikuttavuuden merkittävimpiä osa-alueita opiskelijoiden arvioiden, käsitysten ja kokemusten mukaan olivat luotettavuus, selkeys ja tarkkuus, olennaisuus sekä rento, opiskelijoille viestimisen kannalta tarkoituksenmukainen viestinnän sävy. Tutkielma antaa eväitä pohdinnalle liittyen siihen, ovatko organisaation jäsenten käsitykset ja kokemukset jäsenviestinnän vaikuttavuudesta johdonmukaisia organisaation oman näkemyksen ja viestinnän tavoitteiden kanssa sekä siihen, mitkä tekijät ovat olennaisia viestinnän vaikuttavuutta arvioitaessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
Kivitie, Essi (2011)Suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa päivittäin. Yhä enemmän yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet ... -
Johtoryhmän jäsenten osallistuminen ja roolit
Pennanen, Eveliina (2010)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten johtoryhmän jäsenet osallistuvat johtoryhmäkokouksissa ja millaisia rooleja jäsenille osallistumisen kautta rakentuu. Tutkielmassa tarkasteltiin erään suomalaisen ... -
Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa
Metsäpelto, Karin (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ... -
Kahvipöydästä yleiseen tietoon : sisäisen viestinnän tutkimus rahoitusalan organisaatiossa
Kumpulainen, Piia (2008) -
Ryhmän vuorovaikutusprosessit sairaalaosaston yhteisökokouksissa
Raunio, Irene (2005)