University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kivitie, Essi
Date
2011
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa päivittäin. Yhä enemmän yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet hyödyntämään myös sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan sekä viestinnässään. Tämä tutkimus käsittelee kolmannen sektorin ja nonprofit-organisaatioiden viestintää sekä stakeholder-suhteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten sosiaalinen media vaikuttaa stakehol-der-suhteisiin sekä miten tärkeänä viestintäkanavana nuoret pitivät sosiaalista mediaa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten järjestöt tai oppilaitok-set voisivat viestiä tehokkaasti opinto- ja työelämään liittyvistä teemoista sosiaa-lisessa mediassa. Tutkimus on yhdistelmätutkimus, jossa tutkimuksen taustojen hankinnassa on käytetty laadullisia menetelmiä ja varsinaisessa tutkimuksessa määrällisiä mene-telmiä. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena elokuussa 2010 sekä huhti-kuussa 2011. Tutkimustuloksilla saatiin selvitettyä, että nuorten suosimat sosiaalisen median kanavat ovat tällä hetkellä Facebook, Youtube sekä Wikipedia. Näiden kanavien kautta nuoret haluaisivat visuaalisesti, selkeästi ja mielenkiintoisesti jäsenneltyä tietoa eri oppilaitoksista. Tiedon toivottiin olevan rehellistä ja henkilökohtaista. Mainosmainen teksti ei miellyttänyt nuoria. Lisäksi nuoret pitivät tärkeinä tieto-lähteinä verkkosivuja, sanomalehtiä, omaa opinto-ohjaajaa, vanhempia sekä ys-täviä. ...
Keywords
stakeholder sosiaalinen media nuoret organisaatioviestintä kolmas sektori yleishyödylliset yhteisöt sidosryhmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062111041

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Nuorten, valtion vai markkinoiden asialla? : nuorisojärjestöjen hybridit toimintalogiikat 

    Laitinen, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Suomalaiselle kolmannelle sektorille on ollut tyypillistä, että toiminta perustuu kansalaisten vapaaehtoiseen toimintaan yhdistysten jäseninä. Viimeaikaisen tutkimuksen mukaan kolmannen sektorin järjestöt näyttävät ...
  • Maineen ja tunnettuuden merkitys yhteishyvään pyrkivän organisaation legitimiteetin muodostumisessa 

    Niskala, Niina (2010)
    Kolmannen sektorin merkitys yhteiskunnassa on vahvistunut. Yhteishyvään pyrkivien kolmannen sektorin organisaatioiden voi kuitenkin olla vaikeaa saavuttaa legitiimi asema, jossa niiden toimintaa pidetään riittävän ...
  • “ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä 

    Paavilainen, Vilma; Lahti, Johanna (2018)
    Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä 

    Berg, Henri (2014)
    Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. ...
  • Nuorten sosiaalisen median käyttö ja sosiaalinen pääoma 

    Suomalainen, Kari (2023)
    Tässä sosiologian maisterintutkielmassa tutkitaan nuorten sosiaalisen median (some) käyttöä, sosiaalista pääomaa somessa ja somen ongelmallista käyttöä. Nuorten somen käyttö on usein huolta herättävä ilmiö, ja erityisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre