Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata kysymyksiin, mitkä ovat suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet tällä hetkellä ja millaisin keinoin ne on kohdattu? Lisäksi pyrittiin tarkastelemaan millainen rooli monikansallisuudella ja toisaalta myös erilaisilla organisaatiokulttuureilla oli niiden sisäisessä viestinnässä.
Tutkimus lähestyi edellä mainittuja kysymyksiä laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuskohteena toimi kuusi suomalaista pörssiyhtiötä. Tutkimusaineistona ovat teemahaastattelut, jotka analysoitiin teemoittelemalla. Analyysin tukena hyödynnettiin yhtiöiden toiminnasta kertovaa tausta-aineistoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla voidaan jakaa yritysten viestintäjärjestelmään sekä niiden moninaisiin kulttuureihin ja kieliin liittyviin haasteisiin. Haasteisiin pyritään vastaamaan yhtenäistämällä konsernikulttuuria ja sen arvoja, lisäämällä yhteistyötä ja verkostoitumista
sekä yhdistämällä tytäryhtiöiden erillisiä intranetsivustoja yhteisen konserni-intran alle.
Tutkimuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että yhtenäisyyden puute on yritysten sisäistä viestintää eniten haastava tekijä tutkituissa yrityksissä. Yhtenäisyyttä pyritään niissä kasvattamaan lisäämällä sisäistä viestintää sen sijaan, että sen laatuun ja toteuttajiin kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Tutkimus suoritettiin toimeksiantona viestintätoimisto Deskille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kahvipöydästä yleiseen tietoon : sisäisen viestinnän tutkimus rahoitusalan organisaatiossa
Kumpulainen, Piia (2008) -
Työyhteisön sisäisen viestinnän haasteet organisaation muutoksessa
Hämäläinen, Sirpa (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin työyhteisön sisäistä viestintää organisaation muutostilanteessa. Tutkimuskohde oli uusi yksikkö, joka kuuluu moniammatilliseen koulutusorganisaatioon. Tutkimuksella selvitettiin tiedonkulun ... -
Sisäisen viestinnän rooli organisaatiokulttuurin muutoksessa
Erkkilä, Taina (2013)Työyhteisöviestinnän rooli on tärkeä nykytyöyhteisössä. Sillä motivoidaan ja sitoutetaan henkilöstöä, se on tärkeä osa jokaisen johtajan ja esimiehen päivittäistä työtä ja sillä luodaan pohja yhteiselle kult-tuurille ja ... -
Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma
Joensuu, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien ...