Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
Moniaistikanavaista eli aistilähtöistä oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydessä. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisnäkemys eikä tällaisiin oppimistapoihin tulisi käyttää aikaa. Oppimistavat ovat siis erittäin kiistelty aihe. Tärkeää onkin ymmärtää, mistä näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Mielestäni pitäisi keskittyä näkemään kokonaiskuva: miten kaikkia aisteja voidaan hyödyntää monipuolisesti oppimisessa.
Musiikinoppiminen liittyy vahvasti aisteihin. Tutkimukseni on tarkoitus selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat musiikinopetuksen monipuolisuuteen, ja kuinka eri aistikanavia hyödynnetään opetuksessa. Tarkoitukseni ei ole lokeroida ketään tietyn oppimistavan perusteella, vaan tutkia onko aistien huomioimisesta hyötyä opetuksessa ja kuinka niitä voitaisiin käyttää monipuolisesti. Aistilähtöinen näkökulma oppimiseen tarjoaa etenkin musiikinopettajalle hyvän ja mielenkiintoisen näkökulman opettamiseen. Kuinka opettaja saa aktivoitua jokaista pääaistia oppitunnin aikana? Milloin on syytä kiinnittää huomiota yksittäisen aistin aktivoimiseen? Musiikintunnit yleisesti ottaen ovat monipuolisia ja useita aisteja aktivoivia. Esimerkiksi kappaletta soittaessa kitaralla aktivoituu kaikki kolme pääaistia: soittaessa liike, kuuloaisti kuunnellessa miltä soitto kuulostaa, sekä näköaisti kun seurataan nuotteja.
Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuusi (N=6) opettajaa (aineenopettajia ja luokanopettajia), joista jokainen opettaa musiikkia suomalaisessa peruskoulussa tai lukiossa. Haastattelut on toteutettu marraskuun 2017 ja helmikuun 2018 aikana. Haastatteluista nousseet teemat muodostivat tutkimustulokset.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikinopettamiseen vaikuttavat opettajan lisäksi monet asiat, kuten oppilaat, käytössä olevat resurssit, opettajien oppimistavat ja opetussuunnitelma. Osa tekijöistä vaikuttaa taustalla ja ohjaa toimintaa, kuten opetussuunnitelma tai oppimistavat, osa taas vaikuttaa selvästi, esimerkiksi käytössä olevat työtavat ja resurssit. Tulokset vahvistivat sitä, kuinka aistit ovat vahvasti läsnä musiikintunneilla, koska musiikki on moniaistillinen oppiaine. Tulokset osoittivat suomalaisten opettajien tekevän monipuolista työtä. Tutkimustulokset herättivät pohtimaan sitä, että tulisiko musiikintunneista vieläkin monipuolisempia, jos opettajat tietoisesti yrittäisivät hyödyntää eri aisteja eri opetustilanteissa. Tulosten mukaan osa tällaista jo miettii, ja osa ei pitänyt asiaa ajattelemisen arvoisena. Opetuksessa ei saisi luottaa liikaa yhteen aistikanavaan, tai estää muita, vaikka joskus yksi ärsyke on riittävästi. Aisteja tulisi hyödyntää monella tavalla ja eri järjestyksessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen
Airaksinen, Suvi (2014)Tutkimuksessa kartoitetaan tietoa chimekello-soittimen käytöstä ja sen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Tavoitteena on selvittää soittimen etuja ja haasteita sekä erilaisia käyttökonteksteja musiikkikasvatuksessa. ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010) -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.