Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuhtala, Minna
dc.date.accessioned2018-06-13T05:57:12Z
dc.date.available2018-06-13T05:57:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58503
dc.description.abstractMoniaistikanavaista eli aistilähtöistä oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydessä. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisnäkemys eikä tällaisiin oppimistapoihin tulisi käyttää aikaa. Oppimistavat ovat siis erittäin kiistelty aihe. Tärkeää onkin ymmärtää, mistä näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Mielestäni pitäisi keskittyä näkemään kokonaiskuva: miten kaikkia aisteja voidaan hyödyntää monipuolisesti oppimisessa. Musiikinoppiminen liittyy vahvasti aisteihin. Tutkimukseni on tarkoitus selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat musiikinopetuksen monipuolisuuteen, ja kuinka eri aistikanavia hyödynnetään opetuksessa. Tarkoitukseni ei ole lokeroida ketään tietyn oppimistavan perusteella, vaan tutkia onko aistien huomioimisesta hyötyä opetuksessa ja kuinka niitä voitaisiin käyttää monipuolisesti. Aistilähtöinen näkökulma oppimiseen tarjoaa etenkin musiikinopettajalle hyvän ja mielenkiintoisen näkökulman opettamiseen. Kuinka opettaja saa aktivoitua jokaista pääaistia oppitunnin aikana? Milloin on syytä kiinnittää huomiota yksittäisen aistin aktivoimiseen? Musiikintunnit yleisesti ottaen ovat monipuolisia ja useita aisteja aktivoivia. Esimerkiksi kappaletta soittaessa kitaralla aktivoituu kaikki kolme pääaistia: soittaessa liike, kuuloaisti kuunnellessa miltä soitto kuulostaa, sekä näköaisti kun seurataan nuotteja. Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Haastattelin kuusi (N=6) opettajaa (aineenopettajia ja luokanopettajia), joista jokainen opettaa musiikkia suomalaisessa peruskoulussa tai lukiossa. Haastattelut on toteutettu marraskuun 2017 ja helmikuun 2018 aikana. Haastatteluista nousseet teemat muodostivat tutkimustulokset. Tutkimustulokset osoittivat, että musiikinopettamiseen vaikuttavat opettajan lisäksi monet asiat, kuten oppilaat, käytössä olevat resurssit, opettajien oppimistavat ja opetussuunnitelma. Osa tekijöistä vaikuttaa taustalla ja ohjaa toimintaa, kuten opetussuunnitelma tai oppimistavat, osa taas vaikuttaa selvästi, esimerkiksi käytössä olevat työtavat ja resurssit. Tulokset vahvistivat sitä, kuinka aistit ovat vahvasti läsnä musiikintunneilla, koska musiikki on moniaistillinen oppiaine. Tulokset osoittivat suomalaisten opettajien tekevän monipuolista työtä. Tutkimustulokset herättivät pohtimaan sitä, että tulisiko musiikintunneista vieläkin monipuolisempia, jos opettajat tietoisesti yrittäisivät hyödyntää eri aisteja eri opetustilanteissa. Tulosten mukaan osa tällaista jo miettii, ja osa ei pitänyt asiaa ajattelemisen arvoisena. Opetuksessa ei saisi luottaa liikaa yhteen aistikanavaan, tai estää muita, vaikka joskus yksi ärsyke on riittävästi. Aisteja tulisi hyödyntää monella tavalla ja eri järjestyksessä.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroppimistapa
dc.subject.otheropettaminen
dc.titleMonipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806133152
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoaistit
dc.subject.ysoteemahaastattelut
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysooppimistyylit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright