Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.advisorLappalainen, Päivi
dc.contributor.authorIisakka, Miia-Liina
dc.date.accessioned2018-06-13T05:56:03Z
dc.date.available2018-06-13T05:56:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58502
dc.description.abstractIdentiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, Nuorten KOMPASSIn, vaikutuksia identiteettikehitykseen yhdeksännen luokan syksyn aikana. Lisäksi tutkittiin masennusoireiden yhteyttä identiteettikehitykseen. Identiteettikehityksen ulottuvuuksia (sitoutuminen, etsiminen, uudelleenharkinta, samaistuminen ja murehtiva etsiminen) tutkittiin sovelletulla Dimensions of Identitity Development Scale –mittarilla (Luyckx, Goossens, Soener ja Beyers, 2008). Masennusoireita mitattiin DEPS-kyselyllä (Salokangas, Stengård & Poutanen, 1994). Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin –tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 882) kyselyvastauksista yhdeksännen luokan alkusyksyllä sekä Nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimukseen osallistuneiden (N = 205) vastauksista loppusyksyllä. Vaikuttavuustutkimukseen osallistuneet nuoret satunnaistettiin interventio- (N = 123) ja kontrolliryhmään (N = 82). Tuettu viiden viikon mittainen verkkointerventio suoritettiin kyselymittausten välissä. Tulokset osoittivat, ettei Nuorten KOMPASSI –verkkointerventiolla ollut vaikutusta nuorten identiteettikehitykseen syksyn aikana. Identiteetin etsiminen ja identiteettiin sitoutuminen lisääntyivät tilastollisesti merkitsevästi sekä interventio- että kontrolliryhmän nuorilla. Masennusoireet olivat negatiivisesti yhteydessä identiteettiin sitoutumiseen, samaistumiseen ja identiteetin etsimiseen. Masennusoireiden ja murehtivan etsimisen välillä oli sen sijaan positiivinen yhteys. Masennusoireet eivät muuntaneet identiteettikehityksen ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia yhdeksännen luokan syksyn aikana interventio- eivätkä kontrolli-ryhmässä. Tutkimus osoitti, että identiteetin muodostamisessa tapahtuu merkittäviä muutoksia jo lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna peruskoulun lähestyessä loppuaan. Jatkossa on tärkeää tutkia Nuorten KOMPASSIN vaikutuksia nuorten identiteettikehitykseen pidemmällä aikavälillä sekä selvittää, kuinka nuoria voidaan tukea identiteetin etsimisessä.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.subject.otheridentiteettikehitys
dc.subject.othermasennusoireet
dc.subject.otherverkkointerventio
dc.titleIdentiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806133151
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysohyväksymis- ja omistautumisterapia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot