dc.contributor.advisor | Kiuru, Noona | |
dc.contributor.advisor | Lappalainen, Päivi | |
dc.contributor.author | Iisakka, Miia-Liina | |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T05:56:03Z | |
dc.date.available | 2018-06-13T05:56:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58502 | |
dc.description.abstract | Identiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, Nuorten KOMPASSIn, vaikutuksia identiteettikehitykseen yhdeksännen luokan syksyn aikana. Lisäksi tutkittiin masennusoireiden yhteyttä identiteettikehitykseen. Identiteettikehityksen ulottuvuuksia (sitoutuminen, etsiminen, uudelleenharkinta, samaistuminen ja murehtiva etsiminen) tutkittiin sovelletulla Dimensions of Identitity Development Scale –mittarilla (Luyckx, Goossens, Soener ja Beyers, 2008). Masennusoireita mitattiin DEPS-kyselyllä (Salokangas, Stengård & Poutanen, 1994). Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin –tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 882) kyselyvastauksista yhdeksännen luokan alkusyksyllä sekä Nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimukseen osallistuneiden (N = 205) vastauksista loppusyksyllä. Vaikuttavuustutkimukseen osallistuneet nuoret satunnaistettiin interventio- (N = 123) ja kontrolliryhmään (N = 82). Tuettu viiden viikon mittainen verkkointerventio suoritettiin kyselymittausten välissä. Tulokset osoittivat, ettei Nuorten KOMPASSI –verkkointerventiolla ollut vaikutusta nuorten identiteettikehitykseen syksyn aikana. Identiteetin etsiminen ja identiteettiin sitoutuminen lisääntyivät tilastollisesti merkitsevästi sekä interventio- että kontrolliryhmän nuorilla. Masennusoireet olivat negatiivisesti yhteydessä identiteettiin sitoutumiseen, samaistumiseen ja identiteetin etsimiseen. Masennusoireiden ja murehtivan etsimisen välillä oli sen sijaan positiivinen yhteys. Masennusoireet eivät muuntaneet identiteettikehityksen ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia yhdeksännen luokan syksyn aikana interventio- eivätkä kontrolli-ryhmässä. Tutkimus osoitti, että identiteetin muodostamisessa tapahtuu merkittäviä muutoksia jo lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna peruskoulun lähestyessä loppuaan. Jatkossa on tärkeää tutkia Nuorten KOMPASSIN vaikutuksia nuorten identiteettikehitykseen pidemmällä aikavälillä sekä selvittää, kuinka nuoria voidaan tukea identiteetin etsimisessä. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | identiteettikehitys | |
dc.subject.other | masennusoireet | |
dc.subject.other | verkkointerventio | |
dc.title | Identiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806133151 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | hyväksymis- ja omistautumisterapia | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |