Show simple item record

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.advisorLappalainen, Päivi
dc.contributor.authorIisakka, Miia-Liina
dc.date.accessioned2018-06-13T05:56:03Z
dc.date.available2018-06-13T05:56:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58502
dc.description.abstractIdentiteetin muodostaminen on keskeinen nuoruuden kehitystehtävä, jonka tukemiseen tulisi löytää keinoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia uuden hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan verkkointervention, Nuorten KOMPASSIn, vaikutuksia identiteettikehitykseen yhdeksännen luokan syksyn aikana. Lisäksi tutkittiin masennusoireiden yhteyttä identiteettikehitykseen. Identiteettikehityksen ulottuvuuksia (sitoutuminen, etsiminen, uudelleenharkinta, samaistuminen ja murehtiva etsiminen) tutkittiin sovelletulla Dimensions of Identitity Development Scale –mittarilla (Luyckx, Goossens, Soener ja Beyers, 2008). Masennusoireita mitattiin DEPS-kyselyllä (Salokangas, Stengård & Poutanen, 1994). Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin –tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 882) kyselyvastauksista yhdeksännen luokan alkusyksyllä sekä Nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimukseen osallistuneiden (N = 205) vastauksista loppusyksyllä. Vaikuttavuustutkimukseen osallistuneet nuoret satunnaistettiin interventio- (N = 123) ja kontrolliryhmään (N = 82). Tuettu viiden viikon mittainen verkkointerventio suoritettiin kyselymittausten välissä. Tulokset osoittivat, ettei Nuorten KOMPASSI –verkkointerventiolla ollut vaikutusta nuorten identiteettikehitykseen syksyn aikana. Identiteetin etsiminen ja identiteettiin sitoutuminen lisääntyivät tilastollisesti merkitsevästi sekä interventio- että kontrolliryhmän nuorilla. Masennusoireet olivat negatiivisesti yhteydessä identiteettiin sitoutumiseen, samaistumiseen ja identiteetin etsimiseen. Masennusoireiden ja murehtivan etsimisen välillä oli sen sijaan positiivinen yhteys. Masennusoireet eivät muuntaneet identiteettikehityksen ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia yhdeksännen luokan syksyn aikana interventio- eivätkä kontrolli-ryhmässä. Tutkimus osoitti, että identiteetin muodostamisessa tapahtuu merkittäviä muutoksia jo lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna peruskoulun lähestyessä loppuaan. Jatkossa on tärkeää tutkia Nuorten KOMPASSIN vaikutuksia nuorten identiteettikehitykseen pidemmällä aikavälillä sekä selvittää, kuinka nuoria voidaan tukea identiteetin etsimisessä.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheridentiteettikehitys
dc.subject.othermasennusoireet
dc.subject.otherverkkointerventio
dc.titleIdentiteettikehityksen tukeminen yhdeksännellä luokalla : nuorten KOMPASSIn vaikuttavuustutkimus
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806133151
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysohyväksymis- ja omistautumisterapia
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright