Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorTapaninen, Antto
dc.date.accessioned2018-06-12T09:35:58Z
dc.date.available2018-06-12T09:35:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58495
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden näkökulmia strategisen toiminnan merkityksellisyydestä organisaation tavoitteiden digitalisaation ja asiakaskokemuksien kehittämisen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee organisaation toiminnan merkityksellistämistä strategian ja strategisen muutoksen näkökulmista. Taustalla on ajatus siitä, että tieto, todellisuus ja strategiakin rakentuvat subjektiivisesti organisaation sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena osana Jyväskylän Yliopiston Kauppakorkeakoulun SALP -tutkimushanketta, jonka yhtenä tutkimuskohteena on suomalaisen pankkiorganisaation toiminta. Tutkimuksessa on käytetty valmista aineistoa, josta kohderyhmäksi on valikoitunut 14 lähellä asiakasrajapintaa toimivaa työntekijää kahdesta eri OP Ryhmän alueellisesta Osuuspankista. Työntekijöiden haastattelupuheiden analysoinnissa on käytetty kahta tapaa, teemoittelua ja vinjetti -tekniikkaa. Vinjettitekniikan avulla muodostetaan muutoskertomuksia, jotka kuvaavat pankkiorganisaatiossa kolmesta eri lähtökohdista strategista toimintaa merkityksellistäviä työntekijöitä. Tulokset osoittavat, että organisaation työntekijät merkityksellistävät strategiaa ja strategista muutosta moninaisesti, yksilön ja organisaation tasoilla. Vaikka strategiaa ei juuri koeta merkitykselliseksi, sen tärkeimmät tavoitteet asiakaskokemuksien kehittäminen ja digitalisaatio luovat työntekijöille yhteisen tulkintakehyksen. Organisaation strategia näyttäytyy hallinnolta tulevana, vaikka työntekijöillä on toimintatilaa ja heitä on osallistettu strategiseen toimintaan, etenkin digitalisaation osalta. Muutoskertomukset havainnollistavat, kuinka työntekijöiden halukkuus sekä tavat osallistua strategiseen toimintaa ja muutoksen eteenpäin vientiin organisaatiossa vaihtelevat. Kertomuksia ja kokemuksia jakamalla organisaatio voisi vahvistaa työntekijöiden merkityksellistämistä ja sitä kautta tukea strategisen muutoksen onnistumista.fi
dc.format.extent98
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherstrateginen muutos
dc.subject.othermerkityksellistäminen
dc.subject.otherpankkiorganisaatio
dc.titleStrategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806123141
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysostrategiat
dc.subject.ysopankit
dc.subject.ysovinjetit
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysomuutos
dc.subject.ysostrategia
dc.subject.ysopankkiala
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot