Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden näkökulmia strategisen toiminnan merkityksellisyydestä organisaation tavoitteiden digitalisaation ja asiakaskokemuksien kehittämisen kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee organisaation toiminnan merkityksellistämistä strategian ja strategisen muutoksen näkökulmista. Taustalla on ajatus siitä, että tieto, todellisuus ja strategiakin rakentuvat subjektiivisesti organisaation sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena osana Jyväskylän Yliopiston Kauppakorkeakoulun SALP -tutkimushanketta, jonka yhtenä tutkimuskohteena on suomalaisen pankkiorganisaation toiminta. Tutkimuksessa on käytetty valmista aineistoa, josta kohderyhmäksi on valikoitunut 14 lähellä asiakasrajapintaa toimivaa työntekijää kahdesta eri OP Ryhmän alueellisesta Osuuspankista. Työntekijöiden haastattelupuheiden analysoinnissa on käytetty kahta tapaa, teemoittelua ja vinjetti -tekniikkaa. Vinjettitekniikan avulla muodostetaan muutoskertomuksia, jotka kuvaavat pankkiorganisaatiossa kolmesta eri lähtökohdista strategista toimintaa merkityksellistäviä työntekijöitä.
Tulokset osoittavat, että organisaation työntekijät merkityksellistävät strategiaa ja strategista muutosta moninaisesti, yksilön ja organisaation tasoilla. Vaikka strategiaa ei juuri koeta merkitykselliseksi, sen tärkeimmät tavoitteet asiakaskokemuksien kehittäminen ja digitalisaatio luovat työntekijöille yhteisen tulkintakehyksen. Organisaation strategia näyttäytyy hallinnolta tulevana, vaikka työntekijöillä on toimintatilaa ja heitä on osallistettu strategiseen toimintaan, etenkin digitalisaation osalta. Muutoskertomukset havainnollistavat, kuinka työntekijöiden halukkuus sekä tavat osallistua strategiseen toimintaa ja muutoksen eteenpäin vientiin organisaatiossa vaihtelevat. Kertomuksia ja kokemuksia jakamalla organisaatio voisi vahvistaa työntekijöiden merkityksellistämistä ja sitä kautta tukea strategisen muutoksen onnistumista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29044]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yrityksen strategiaviestintä : keskijohdon ja työntekijöiden käsityksiä muutoksen viestinnästä
Rouhiainen, Maijastiina (2003) -
Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Mikkonen, Maria (2018)Tämän Pro gradun tavoite on tutkia kustannustietoisuuden vaikutusta organisaation strategian merkityksellistämisessä. Kustannustietoisuudella tarkoitetaan ilmiötä, jonka kautta voidaan paremmin ymmärtää organisaation toimien ... -
Strategisen johdon laskentatoimen menetelmien soveltaminen keskisuomalaisten PK-yritysten päätöksenteossa
Jakosuo, Hanna (2019)Tässä työssä tutkitaan keskisuomalaisten PK- yritysten strategisen johdon laskentatoimen menetelmien hyödyntämistä päätöksenteossa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää kyseiset menetelmät ja menetelmien tarjoamat hyödyt ... -
Tunnetoimijuuden yhteys organisaation strategisen muutoksen toteuttamiseen ja siihen sitoutumiseen
Oinonen, Tanja (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ja tuottaa lisää tutkimustietoa tunne-toimijuudenulottuvuuksien yhteydestä organisaation strategisten muutosten toteuttamisessa sekä strategiseen muutokseen sitoutumisessa. Lisäksi ... -
Tietojohtaminen strategisen johtamisen tukena Suomen Diakoniaopistossa
Kauppi, Jari (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin tietojohtamista strategisen muutoksen yhteydessä ja sen hyödyntämisen edellytyksiä kohdeorganisaation toiminnassa. Merkittävä tekijä kohdeorganisaation strategisen muutoksen taustalla on ...