Kustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän Pro gradun tavoite on tutkia kustannustietoisuuden vaikutusta organisaation strategian merkityksellistämisessä. Kustannustietoisuudella tarkoitetaan ilmiötä, jonka kautta voidaan paremmin ymmärtää organisaation toimien taloudellisia vaikutuksia. Kustannustietoisuutta tukevat johdon laskentatoimen järjestelmät. Mitä enemmän luvut ovat organisaatiossa pinnalla, sitä kustannustietoisempi organisaatio yleensä on. Luvut voivat auttaa myös strategian merkityksellistämisessä. Strategian merkityksellistämisellä tarkoitetaan oman työn ymmärtämistä osana organisaation strategian toteuttamista ja strategian kokemista toimintaa ohjaavana. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on OP Ryhmä, joka on Suomen suurin finanssialan toimija. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 teemahaastattelusta eri organisaatiotasoilta. Haastattelut teemoiteltiin ja analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Aineiston keräämisen aikana OP Ryhmän strategiaksi oli kiteytynyt ”Paras pankki”, jossa paras viittaa sekä markkinaosuuteen että asiakastyytyväisyyteen ja ilmapiiriin. Strategiasta nousee myös kannattavan kasvun ja tehokkuuden vaatimus. Kustannustietoisuutta OP Ryhmässä lisäävät strategiasta johdetut numeeriset tavoitteet, raportointi- ja palautejärjestelmät sekä kannustimet. Nämä auttavat myös organisaation strategian merkityksellistämisessä. Tutkimuksen päätulos on, että asiat, jotka lisäävät kustannustietoisuutta organisaatiossa tukevat myös organisaation strategian merkityksellistämistä. Vaikutus voidaan nähdä myös toiseen suuntaan, eli organisaation strategian merkityksellistyminen tukee kustannustietoisuuden kehittymistä. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten pankkitoimialan digitalisaatio vaikuttaa organisaation kustannustietoisuuteen, ja miten digitalisaation avulla voi mahdollisesti lisätä organisaation kustannustietoisuutta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta
Tapaninen, Antto (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden ... -
Hyvä ja huono johtajuus suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Lainesalo, Suvi (2017)Tämän tutkimuksen fokus on hyvässä ja huonossa johtajuudessa suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena on etsiä hyvän ja huonon johtajuuteen tekijöitä organisaation kolmella eri tasolla: ylimmässä ... -
"Meidän pitää muistaa ne arvot, joilla me tehdään se homma" : arvojen merkitys suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Hämäläinen, Suvi (2018)Tämän tutkimuksen keskiössä ovat arvot ja niiden merkitys pankkiorganisaation johdolle sekä henkilöstölle. Tutkimuksen tehtävänä on ymmärtää sekä selittää sitä, miten arvot näyttäytyvät pankkiorganisaation käytännön ... -
Hyvä ja huono johtajuus muutostilanteessa suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
Valajärvi, Kia (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää mitkä johtajuuden ominaisuudet tai tekijät kohdeorganisaatiossa liitetään hyvään ja huonoon johtajuuteen muutostilanteessa. Sekä selvittää mitkä ... -
Strategian merkityksellistäminen esihenkilöiden strategiadiskursseissa : "operatiiviset toimet syö strategiaa aamupalaksi"
Koivuniemi, Jutta (2022)Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin, strategiatutkimuksen ja merkityksellistämisen teoriataustaan. Kiinnostus kohdistuu strategian toteuttamisen diskursseihin työkäytännöissä, strategian herättämiin tunteisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.