Vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen läheisyyden ja konfliktien yhteys nuorten toiveammatteihin seitsemännellä luokalla
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen yhteyttä seitsemäsluokkalaisten nuorten toiveammatteihin. Tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineisto (n = 801) koostui niistä nuorista, jotka seitsemännen luokan keväällä olivat vastanneet toiveammattia koskevaan kysymykseen. Nuorten toiveammatit ja vanhempien ammatit luokiteltiin Tilastokeskuksen (2001) ammattiluokituksen mukaan sosioekonomista asemaa kuvaaviin luokkiin. Nuoren ja vanhemman välistä suhdetta kartoitettiin kyselylomakkeella, jossa nuori arvioi suhdettaan vanhempiinsa läheisyyttä ja konflikteja kuvaavien väittämien avulla. Tulokset osoittivat, että kummankaan vanhemman ammattiasema ei ollut yhteydessä siihen, oliko tytöillä tai pojilla toiveammattia seitsemännen luokan keväällä. Vanhemman ammattiasema ei kokonaisuudessaan ollut yhteydessä myöskään nuoren nimeämän toiveammatin ammattiasemaan. Kuitenkin yksittäisistä yhteyksistä havaittiin esimerkiksi, että vanhempien ollessa työelämän ulkopuolella, tyttäret esittivät äidin kohdalla odotettua todennäköisemmin työntekijäasemaan kuuluvan toiveammatin ja isän kohdalla alemman toimihenkilön asemaan kuuluvan ammatin. Poikien kohdalla havaittiin esimerkiksi, että he nimesivät odotettua todennäköisemmin ylempien toimihenkilöiden ammattiasemaan kuuluvan toiveammatin, kun äiti tai isä oli ammattiasemaltaan ylempi toimihenkilö. Tutkimukset osoittivat myös, että nuoren ja vanhemman välinen suhde oli läheisyyden, mutta ei konfliktien osalta yhteydessä siihen, oliko nuorella toiveammattia vai ei. Läheisyys äidin kanssa oli yhteydessä sekä tyttöjen että poikien kohdalla siihen, oliko heillä toiveammattia, kun taas läheisyys isän kanssa oli yhteydessä pelkästään siihen, oliko tytöillä toiveammattia. Huomionarvoista oli, että yhteys äidin läheisyyden suhteen oli erisuuntainen tytöillä ja pojilla. Nuoren ja vanhemman välinen suhde ei ollut yhteydessä siihen, mikä nuoren nimeämän toiveammatin ammattiasema oli. Tämä tutkimus antaa uutta ja arvokasta tietoa vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen vaikutuksesta toiveammattien muodostumiseen seitsemäsluokkalaisilla nuorilla. Tulevaisuudessa olisi tärkeää kiinnittää huomiota esimerkiksi oppilaanohjauksen laatuun koulussa, jotta kaikki nuoret saisivat tukea tulevaisuuden pohtimiseen jo varhaisemmassa vaiheessa. Jatkotutkimuksissa olisi myös tärkeää huomioida yhteiskunnan ja työelämän jatkuva muutos ja sen vaikutukset nuorten toiveammatteihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ystävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla
Jalkanen, Erika; Kuusela, Iida (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu ... -
Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
Jykylä, Johanna; Siiriä, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
Laivamaa, Elias; Räty, Tuomas (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen ...