Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMönkölä, Sanna
dc.contributor.authorKeränen, Emil
dc.date.accessioned2018-06-08T11:36:44Z
dc.date.available2018-06-08T11:36:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58472
dc.description.abstractReitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään videopeleissä tapahtuvaan reitinhakuun, josta käsitellään lyhyesti sen historiaa, joitain käytettyjä algoritmeja ja pelialueen esitysmenetelmiä sekä vertaillaan niiden tehokkuutta keskenään. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu muihin tieteellisiin teoksiin. Keskeisinä tuloksina tulee esille alueen kolmioinnin sekä kolmiointia hyödyntävän TRA*-algoritmin vahvuudet verrattuna alueen ruudukkoesitykseen ja perinteiseen A*-algoritmiin. Tämän vuoksi pelialueet pitäisi esittää jonain muina kuin ruudukkoina, jotta tehokkaammat algoritmit voivat toimia paremmin.fi
dc.description.abstractPathfinding is a known problem in video games, artificial intelligence (AI) and robotics. In recent years more and more resources have been spent in researching AI and its problems because of growth in interest. In this study I focus on pathfinding in video games, whereof I briefly introduce its history, some algorithms that are used and how the game area is represented, and finally compare their efficiency. The study is a review that depends on other studies. The key results are the benefits of triangulation and TRA*-algorithm in comparison with using a grid map and A*-algorithm. Therefore game areas should be represented as something else than a grid map, so more efficient algorithms can perform better.en
dc.format.extent20
dc.language.isofi
dc.subject.otherreitinhaku
dc.subject.otherpolunetsintä
dc.subject.otherA*-algoritmi
dc.subject.otherTRA*-algoritmi
dc.titleReitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806083127
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysoalgoritmit
dc.subject.ysotekoäly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot