Reitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Reitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä.
Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden
käytettävyyttä videopeliympäristöissä. Algoritmien kompastuskiviä pyritään hahmottamaan
ensisijaisesti tarkastelemalla algoritmien toimintaa avoimissa ympäristöissä. Tarkasteltavista
algoritmeista A*-algoritmi osoittautuu selvästi muita algoritmeja ylivertaisemmaksi
ja käytetymmäksi. Tutkielman havaintoja hyödyntämällä kyetään tekemään parempia ratkaisuja
käytettävien reitinhakualgoritmien valinnassa. Jatkotutkimuksen kannalta todetaan
A*-algoritmin optimoinnin tarjoavan hyvin mahdollisuuksia. Pathfinding is the process of finding a route to a desired destination in different environments.
This dissertation compares different pathfinding algorithms and evaluates their
usability in video game environments. The stumbling blocks of algorithms are sought to be
perceived primarily by looking at the operation of algorithms in open environments. Of the
algorithms examined, the A * algorithm proves to be clearly superior and more used than
other algorithms. By utilizing the findings of the dissertation, it is possible to make better
decisions in the choice of pathfinding algorithms to be used. Considering further research, it
is stated that the optimization of the A * algorithm offers great opportunities.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4987]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Agenttien liikkuminen peleissä
Parviainen, Jussi (2019)Tutkielma käsittelee agenttien liikkumista tietokonepeleissä. Tyypillinen liikkumisen toteuttaminen tapahtuu hyödyntäen reittipisteitä sekä A*-algoritmia, mutta menettelystä syntyy ongelmia erityisesti usean agentin ... -
Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
Keränen, Emil (2018)Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ... -
Vertaileva tutkimus koneoppimisen hyödyntämisestä videopelien reitinhaussa
Keränen, Emil (2022)Reitinhaku on yksi suurimmista ongelmista tekoälyn tutkimuksessa. Viime vuosikymmenten aikana sekä robotiikan että videopelien reitinhakuongelmat ovat tuottaneet erilaisia ratkaisuja kuten A*-algoritmi ja sen variaatiot. ... -
Lyhyimpien reittien etsiminen muuttuvassa graafissa
Kauko, Ilari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten kannattaa käytännössä etsiä lyhyimpiä reittejä suuntaamattomassa graafissa, joka muuttuu vähitellen etsintöjen väleissä. Tutkielman konteksti on luoda todentuntuisia, ... -
Gravitaatiosimulaatiot
Peiponen, Aapo (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan gravitaatiosimulaatioita, simulaatioiden tehokkuutta ja algoritmeja, joilla simulaatioita voidaan nopeuttaa. Gravitaatiosimulaatioiden suurin ongelma on laskennallinen vaativuus. Suoraan N ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.