University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Reitinhakualgoritmien vertailu videopeliympäristöissä

Thumbnail
View/Open
1.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pollari, Joonas
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Reitinhaku on prosessi, jossa etsitään reittiä maaliin erilaisissa ympäristöissä. Tässsä tutkielmassa vertaillaan keskenään erilaisia reitinhakualgoritmeja, ja arvioidaan niiden käytettävyyttä videopeliympäristöissä. Algoritmien kompastuskiviä pyritään hahmottamaan ensisijaisesti tarkastelemalla algoritmien toimintaa avoimissa ympäristöissä. Tarkasteltavista algoritmeista A*-algoritmi osoittautuu selvästi muita algoritmeja ylivertaisemmaksi ja käytetymmäksi. Tutkielman havaintoja hyödyntämällä kyetään tekemään parempia ratkaisuja käytettävien reitinhakualgoritmien valinnassa. Jatkotutkimuksen kannalta todetaan A*-algoritmin optimoinnin tarjoavan hyvin mahdollisuuksia.
 
Pathfinding is the process of finding a route to a desired destination in different environments. This dissertation compares different pathfinding algorithms and evaluates their usability in video game environments. The stumbling blocks of algorithms are sought to be perceived primarily by looking at the operation of algorithms in open environments. Of the algorithms examined, the A * algorithm proves to be clearly superior and more used than other algorithms. By utilizing the findings of the dissertation, it is possible to make better decisions in the choice of pathfinding algorithms to be used. Considering further research, it is stated that the optimization of the A * algorithm offers great opportunities.
 
Keywords
reitinhaku solmuverkko syvyyshaku leveyshaku Dijkstran algoritmi A* videopelit algoritmit solmut reitit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005123156

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3981]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Agenttien liikkuminen peleissä 

    Parviainen, Jussi (2019)
    Tutkielma käsittelee agenttien liikkumista tietokonepeleissä. Tyypillinen liikkumisen toteuttaminen tapahtuu hyödyntäen reittipisteitä sekä A*-algoritmia, mutta menettelystä syntyy ongelmia erityisesti usean agentin ...
  • Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä 

    Keränen, Emil (2018)
    Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ...
  • Lyhyimpien reittien etsiminen muuttuvassa graafissa 

    Kauko, Ilari (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten kannattaa käytännössä etsiä lyhyimpiä reittejä suuntaamattomassa graafissa, joka muuttuu vähitellen etsintöjen väleissä. Tutkielman konteksti on luoda todentuntuisia, ...
  • Gravitaatiosimulaatiot 

    Peiponen, Aapo (2019)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan gravitaatiosimulaatioita, simulaatioiden tehokkuutta ja algoritmeja, joilla simulaatioita voidaan nopeuttaa. Gravitaatiosimulaatioiden suurin ongelma on laskennallinen vaativuus. Suoraan N ...
  • Alkulukutesteistä 

    Sormunen, Lauri (2016)
    Tämän tutkielman tavoitteena on esittää tunnetuimmat alkulukutestit niin matemaattiselta perustoiltaan kuin käytännön toteutuksiltaan ohjelmakoodin muodossa. Alkulukutestit jaotellaan yleisesti deterministisiin ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre