Teaching video games : video game literacy in the language classroom
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kiinnostus videopelien käyttöä kohtaan kieltenopetuksessa on viimeisten 20 vuoden aikana yleistynyt huomattavasti, ja moni tutkimus onkin osoittanut videopelien olevan potentiaalisesti erittäin hyödyllisiä opetustyökaluja. Ne antavat opettajille useita mahdollisuuksia joita, perinteiset opetusmenetelmät eivät pysty tarjoamaan.
Tästä huolimatta videopelien varsinainen käyttö kielten opetuksessa on jäänyt verrattain vähälle huomiolle. Syynä tälle on yleensä tietyt esteet kuten saatavilla oleva teknologia, käytettävissä olevan ajan vähyys, opettajien tiedon puute tai tarpeellisen ohjeistuksen puuttuminen. Nämä ja monet muut tekijät ovat toimineet merkittävinä esteinä videopelien käytölle monissa kouluissa ja luokissa.
Mahdollisesti vielä näitä suuremmassa asemassa ovat oppilaiden väliset pelilukutaitotason erot. Suurissa luokissa on todennäköistä, että osa oppilaista ei ole välttämättä koskaan pelannut videopelejä eikä näin ollen pysty tehokkaasti hyödyntämään niiden tarjoamia oppimismahdollisuuksia, vaikka opettaja haluaisikin niitä käyttää opetuksessaan.
Tämän tutkielman tavoitteena on muuttaa tämä tilanne ja tarjota opettajille keinot opettaa pelilukutaidon perusteet kaikille oppilaille. Tämä mahdollistaa jatkossa videopelien käytön opetuksessa niin että kaikki oppilaat pystyvät osallistumaan opetukseen ja saamaan siitä mahdollisimman suuren hyödyn.
Materiaalipaketissa on huomioitu mahdollisimman monta erilaista videopelityylilajia sekä pyritty tarjoamaan useita erilaisia tehtävätyyppejä joista opettaja voi valita sopivimmat kullekin oppilasryhmälle. Lisäksi paketissa mukana olevien pelityylilajien sisällä on vähintään kaksi erilaista peliä jotta myös tyylilajien sisäiset erot nousisivat esille.
Lisäksi tehtävissä ja peleissä on otettu huomioon Englannin kielen opetus. Jokainen paketissa oleva peli ja tehtävä sisältää kielellistä materiaalia, joiden yhteydessä oppilaat vastaanottavat ja tuottavat kieltä sen eri muodoissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
Körkkö, Vili-Oskari; Oksanen, Jere (2022)Videopelit voidaan jakaa opetusvideopeleihin ja kaupallisiin videopeleihin. Opetukseen tähtäävissä videopeleissä tarkoituksena on opettaa pelaajalle jotain, esimerkiksi kieltä. Kaupallisissa videopeleissä puolestaan ... -
’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
Hepola, Tomi (2021)Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty. ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...