Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorPalola, Taneli
dc.date.accessioned2018-06-06T12:37:47Z
dc.date.available2018-06-06T12:37:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58409
dc.description.abstractKiinnostus videopelien käyttöä kohtaan kieltenopetuksessa on viimeisten 20 vuoden aikana yleistynyt huomattavasti, ja moni tutkimus onkin osoittanut videopelien olevan potentiaalisesti erittäin hyödyllisiä opetustyökaluja. Ne antavat opettajille useita mahdollisuuksia joita, perinteiset opetusmenetelmät eivät pysty tarjoamaan. Tästä huolimatta videopelien varsinainen käyttö kielten opetuksessa on jäänyt verrattain vähälle huomiolle. Syynä tälle on yleensä tietyt esteet kuten saatavilla oleva teknologia, käytettävissä olevan ajan vähyys, opettajien tiedon puute tai tarpeellisen ohjeistuksen puuttuminen. Nämä ja monet muut tekijät ovat toimineet merkittävinä esteinä videopelien käytölle monissa kouluissa ja luokissa. Mahdollisesti vielä näitä suuremmassa asemassa ovat oppilaiden väliset pelilukutaitotason erot. Suurissa luokissa on todennäköistä, että osa oppilaista ei ole välttämättä koskaan pelannut videopelejä eikä näin ollen pysty tehokkaasti hyödyntämään niiden tarjoamia oppimismahdollisuuksia, vaikka opettaja haluaisikin niitä käyttää opetuksessaan. Tämän tutkielman tavoitteena on muuttaa tämä tilanne ja tarjota opettajille keinot opettaa pelilukutaidon perusteet kaikille oppilaille. Tämä mahdollistaa jatkossa videopelien käytön opetuksessa niin että kaikki oppilaat pystyvät osallistumaan opetukseen ja saamaan siitä mahdollisimman suuren hyödyn. Materiaalipaketissa on huomioitu mahdollisimman monta erilaista videopelityylilajia sekä pyritty tarjoamaan useita erilaisia tehtävätyyppejä joista opettaja voi valita sopivimmat kullekin oppilasryhmälle. Lisäksi paketissa mukana olevien pelityylilajien sisällä on vähintään kaksi erilaista peliä jotta myös tyylilajien sisäiset erot nousisivat esille. Lisäksi tehtävissä ja peleissä on otettu huomioon Englannin kielen opetus. Jokainen paketissa oleva peli ja tehtävä sisältää kielellistä materiaalia, joiden yhteydessä oppilaat vastaanottavat ja tuottavat kieltä sen eri muodoissa.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othergame literacy
dc.subject.othermaterial package
dc.titleTeaching video games : video game literacy in the language classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806063069
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysocomputer games
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot