’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit
pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty.
Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 16-vuotiaat oppilaat pystyvät
käsittelemään viiden eri pelin erilaisia tapoja käyttää pelimekaanikoitaan tarinankerronnan tehostamiseen. Nämä viisi
peliä ovat Gone Home, Firewatch, The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch ja The Stanley Parable.
Kyseiset pelit valittiin monien kriteereiden pohjalta, mutta pääasiassa koska ne ovat lyhyitä, tarinapohjaisia ja antavat
tarpeeksi vaihtelua erilaisten pelimekaniikoidensa avulla.
Materiaalipaketteja on monenlaisia, mutta yksikään Jyväskylän yliopistossa ei ole vielä keskittynyt videopelien
tarinankerrontaan. Videopelejä on käytetty aiemmin materiaalipakettien luomiseen, mutta ne ovat usein kohdistettu
nuoremmille oppilaille, jotka ovat vielä oppimassa englantia. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu yli 16-vuotiaille
oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet videopeleistä ja niiden ainutlaatuisesta tarinankerronnan muodosta. Tätä
materiaalipakettia voi käyttää lukiossa, yliopistossa tai missä tahansa muussa oppilaitoksessa.
Tämä materiaalipaketti on suunniteltu täysin ryhmäpohjaisen työskentelyn pohjalle. Materiaalipaketti on suunniteltu
niin, että sitä pystyy käyttämään opetuksessa kuka tahansa englannin opettaja, joka pelaa kyseiset pelit läpi ja lukee
ohjeistukset jokaiseen tehtävään. Materiaalipaketin ensisijainen tavoite on saada oppilaat tunnistamaan minkälaisia
pelimekaanisia tapoja videopelit voivat hyödyntää tarinankerrontaansa. Toissijainen tavoite on käyttää autenttisia
materiaaleja, tässä tapauksessa videopelejä, aidon keskustelun sytyttämiseen, minkä johdosta monet
materiaalipaketin tehtävät ovat keskustelupohjaisia.
Materiaalipaketti koostuu kymmenestä oppitunnista, kaksi jokaiselle pelille. Ensimmäisen oppitunnin aikana
oppilaat keskustelevat pelaamistaan peleistä ja tekevät erinäisiä tehtäviä aiheen mukaisen videopelin pohjalta. Toisen
oppitunnin aikana he käyttävät kaikkea edellisen oppitunnin aikana oppimaansa ja suunnittelevat uuden osan
kyseiselle videopelille, imitoiden sen tarinankerrontaa ja pelimekaniikoita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.