University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics

Thumbnail
View/Open
1008. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hepola, Tomi
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty. Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 16-vuotiaat oppilaat pystyvät käsittelemään viiden eri pelin erilaisia tapoja käyttää pelimekaanikoitaan tarinankerronnan tehostamiseen. Nämä viisi peliä ovat Gone Home, Firewatch, The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch ja The Stanley Parable. Kyseiset pelit valittiin monien kriteereiden pohjalta, mutta pääasiassa koska ne ovat lyhyitä, tarinapohjaisia ja antavat tarpeeksi vaihtelua erilaisten pelimekaniikoidensa avulla. Materiaalipaketteja on monenlaisia, mutta yksikään Jyväskylän yliopistossa ei ole vielä keskittynyt videopelien tarinankerrontaan. Videopelejä on käytetty aiemmin materiaalipakettien luomiseen, mutta ne ovat usein kohdistettu nuoremmille oppilaille, jotka ovat vielä oppimassa englantia. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu yli 16-vuotiaille oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet videopeleistä ja niiden ainutlaatuisesta tarinankerronnan muodosta. Tätä materiaalipakettia voi käyttää lukiossa, yliopistossa tai missä tahansa muussa oppilaitoksessa. Tämä materiaalipaketti on suunniteltu täysin ryhmäpohjaisen työskentelyn pohjalle. Materiaalipaketti on suunniteltu niin, että sitä pystyy käyttämään opetuksessa kuka tahansa englannin opettaja, joka pelaa kyseiset pelit läpi ja lukee ohjeistukset jokaiseen tehtävään. Materiaalipaketin ensisijainen tavoite on saada oppilaat tunnistamaan minkälaisia pelimekaanisia tapoja videopelit voivat hyödyntää tarinankerrontaansa. Toissijainen tavoite on käyttää autenttisia materiaaleja, tässä tapauksessa videopelejä, aidon keskustelun sytyttämiseen, minkä johdosta monet materiaalipaketin tehtävät ovat keskustelupohjaisia. Materiaalipaketti koostuu kymmenestä oppitunnista, kaksi jokaiselle pelille. Ensimmäisen oppitunnin aikana oppilaat keskustelevat pelaamistaan peleistä ja tekevät erinäisiä tehtäviä aiheen mukaisen videopelin pohjalta. Toisen oppitunnin aikana he käyttävät kaikkea edellisen oppitunnin aikana oppimaansa ja suunnittelevat uuden osan kyseiselle videopelille, imitoiden sen tarinankerrontaa ja pelimekaniikoita. ...
Keywords
narrative gameplay mechanics material package authentic materials tarinat tehtävät englannin kieli pelit oppimateriaali digitaaliset pelit videopelit tales tasks English language games study material digital games video games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182997

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school 

    Ryynänen, Hanne (2013)
    Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Let's go! : an early English language showering material package 

    Virtanen, Anssi (2022)
    Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...
  • English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school 

    Huhtala, Tanja (2012)
    Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre