dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2018-06-06T10:39:17Z | |
dc.date.available | 2018-06-06T10:39:17Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58397 | |
dc.description.abstract | Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa vaihtelevat opetus- ja oppimismenetelmät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan laajenevia oppimisympäristöjä sekä ulko-opetusta ja ulkona oppimista.
Tutkimustehtävänä on tutkia ja kuvata, minkälaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Suomen ympäristöopiston koordinoiman Ulko- luokka-hankkeen alkukartoituksen yhteydessä hankkeeseen osallistuneilta opettajilta. Kyselyyn vastasi 57 opettajaa.
Fenomenografisen analyysin jälkeen tutkimustuloksiksi muotoutui neljä erilaista pääkategoriaa eli käsitystä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Ensimmäisessä pääkategoriassa ulko-opetus ymmärretään luokkahuoneen, useimmiten koulurakennuksen ulkopuolella, lähiympäristössä tapahtuvana opetuksena. Toisessa pääkategoriassa ulko-opetus ja ulkona oppiminen kuvataan toiminnallisena ja kokonaisvaltaisena oppimisena elämysten ja kokemus- ten kautta. Kolmannessa pääkategoriassa kuvataan ulko-opetuksen sisällöiksi kaikki opetussuunnitelman sisällöt. Neljännessä ja viimeisessä pääkategoriassa kuvataan ulko-opetuksen merkitystä hyvinvoinnille niin puhtaan ilman kuin fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin kautta. Tutkittavilla opettajilla oli moni- puolisista kuvauksista huolimatta varsin yhtenäinen käsitys ulkona oppimises- ta ja ulko-opetuksesta. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ulko-opetus | |
dc.subject.other | ulkona oppiminen | |
dc.subject.other | toiminnallinen oppiminen | |
dc.title | Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806063056 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | luonto-opetus | |
dc.subject.yso | elämyspedagogiikka | |
dc.subject.yso | yhteisöllinen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | seikkailukasvatus | |
dc.subject.yso | opiskeluympäristö | |
dc.subject.yso | luontosuhde | |
dc.subject.yso | ympäristöoppi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |