Käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet, niiden ostopäätös ja käytettävyyden vaikutus ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, jotka vaikuttavat mobiililaitteen ostopäätökseen ja käytettävyyden vaikutusta ostopäätökseen. Tässä tutkimuksessa mobiililaitteista tarkastellaan pääasiassa älypuhelimia ja muita matkapuhelimia. Informaatioteknologia sekä samalla myös mobiiliala ja mobiililaitteet kehittyvät jatkuvasti, joten tämä on nykyään hyvin ajankohtainen aihe. Mobiilialasta onkin tullut erittäin kilpailtu ala. Mobiililaiteella on oltava tiettyjä vahvuuksia, joilla se erottuu monien kilpailevien laitteiden joukosta positiivisella tavalla. On siis tärkeää tutkia yleisiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, jotka yhdistävät menestyviä mobiililaitteita ja joilla on vaikutus ostopäätökseen. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta?” ja ”Mikä on käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta?” Ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden tarkastelu toteutetaan tekemällä aihepiiriin pohjautuva kirjallisuuskatsaus, jossa havainnot kootaan aiemmin suoritettujen tutkimuksien tuloksista. Löydetyt tulokset toimivat perustana empiiriselle tutkimukselle ja uusille tutkimustuloksille. Käytettävyyden vaikutusta ostopäätökseen tarkastellaan empiirisen tutkimuksen avulla. Tulokset ovat tärkeitä varsinkin mobiililaitevalmistajille tarjoten tietoa esimerkiksi kilpailuedun tavoitteluun.
...
This Master’s Thesis examines mobile devices, the factors that influence their purchase decision and the influence of usability on purchase decision from the consumer’s point of view. The goal of the thesis is to define the most common features and other factors that influence the purchase decision of mobile devices. This research defines a mobile device primarily as a smart phone or some other mobile phone. Due to the prominence of mobile and smart phone consumption, this is currently a highly relevant topic. Information technology, the mobile industry and mobile devices are advancing all the time. The mobile industry is a highly competitive industry, and continues to increase in competitiveness alongside technological progress. That is why mobile devices need certain strengths to differentiate in a positive way from numerous competing devices. Therefore, it is important to examine common features and other factors that successful mobile devices have and which have impact on purchase decisions. The research questions are: “Which factors influence the purchase decision of mobile devices from the consumer’s point of view?” and “What is the influence of usability on the purchase decision of mobile devices from the consumer’s point of view?” The examination of factors influencing the purchase decision is implemented as a literature review from relevant literature. This means that the findings are derived from a literature review. Findings are the ground for empirical research in subsequent studies. The influence of usability on the purchase decision is examined by empirical research. The results of the research are important particularly for mobile device manufacturers for instance to gain competitive advantage.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.