Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMykkänen, Johanna
dc.contributor.authorTommiska, Hilkka
dc.date.accessioned2018-06-01T09:39:49Z
dc.date.available2018-06-01T09:39:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58278
dc.description.abstractKasvattajien käsitykset lapsen sosioemotionaalisesta tuen tarpeesta usein vaih-televat. Tutkimuksessa sosioemotionaalisella tuen tarpeella tarkoitettiin lapsen voimakkaita tunteenpurkauksia, ylivilkkautta ja aggressiivisuutta riippumatta mahdollisesta diagnoosista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat rakentavat puheellaan perheen arkea sosioemotionaalista tukea tarvitsevan lapsen kanssa ja millaisia identiteettejä vanhemmille muodostuu lasten tuen tarpeisiin vastaamisessa. Aineisto koostui kahdeksan vanhemman haastattelusta. Tutkimuksen analyysia oli ohjaamassa tieteenfilosofisena lähtö-kohtana sosiaalinen konstruktionismi ja tutkimuksen analyyttisenä viitekehyk-senä oli diskurssianalyysi. Tulokset osoittivat vanhempien kertovan arjesta sosioemotionaalista tukea tarvitsevan lapsen kanssa useilla erilaisilla puhetavoilla. Aineistosta tunnistet-tiin ja nimettiin draama-, asiantuntemus-, poikkeavuus-, osallisuus-, osatto-muus- ja tutkiskelupuhe. Näistä asiantuntemuspuhe ja draamapuhe osoittau-tuivat hallitseviksi puhetavoiksi. Vanhemmille rakentui lapsen tuen tarpeisiin vastaamisessa vastuullisen olosuhteiden uhrin, aikakauden kasvatusihanteita tiedostavan pohtijan, lapsen puolestapuhujan ja lapsen kanssa arjesta nauttijan ja aktiivisesti arkea mukauttajan identiteetit. Tutkimus osoitti, että puhetapojen ideologisena seurauksena voi olla suvaitsevuuden lisääntyminen sosioemotio-naalista tukea tarvitsevien lasten perheiden arkea kohtaan ja että kulttuuriset ihanteet vaikuttavat tuen tarpeisiin vastaamisessa.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersosioemotionaalinen tuen tarve
dc.subject.otherpuhetavat
dc.subject.otheridentiteetit
dc.titleSosioemotionaalista tukea tarvitseva lapsi perheessa: arki vanhempien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806012982
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoarkielämä
dc.subject.ysoperheet (ryhmät)
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot