Sosioemotionaalista tukea tarvitseva lapsi perheessa: arki vanhempien näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kasvattajien käsitykset lapsen sosioemotionaalisesta tuen tarpeesta usein vaih-televat. Tutkimuksessa sosioemotionaalisella tuen tarpeella tarkoitettiin lapsen voimakkaita tunteenpurkauksia, ylivilkkautta ja aggressiivisuutta riippumatta mahdollisesta diagnoosista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat rakentavat puheellaan perheen arkea sosioemotionaalista tukea tarvitsevan lapsen kanssa ja millaisia identiteettejä vanhemmille muodostuu lasten tuen tarpeisiin vastaamisessa. Aineisto koostui kahdeksan vanhemman haastattelusta. Tutkimuksen analyysia oli ohjaamassa tieteenfilosofisena lähtö-kohtana sosiaalinen konstruktionismi ja tutkimuksen analyyttisenä viitekehyk-senä oli diskurssianalyysi.
Tulokset osoittivat vanhempien kertovan arjesta sosioemotionaalista tukea tarvitsevan lapsen kanssa useilla erilaisilla puhetavoilla. Aineistosta tunnistet-tiin ja nimettiin draama-, asiantuntemus-, poikkeavuus-, osallisuus-, osatto-muus- ja tutkiskelupuhe. Näistä asiantuntemuspuhe ja draamapuhe osoittau-tuivat hallitseviksi puhetavoiksi. Vanhemmille rakentui lapsen tuen tarpeisiin vastaamisessa vastuullisen olosuhteiden uhrin, aikakauden kasvatusihanteita tiedostavan pohtijan, lapsen puolestapuhujan ja lapsen kanssa arjesta nauttijan ja aktiivisesti arkea mukauttajan identiteetit. Tutkimus osoitti, että puhetapojen ideologisena seurauksena voi olla suvaitsevuuden lisääntyminen sosioemotio-naalista tukea tarvitsevien lasten perheiden arkea kohtaan ja että kulttuuriset ihanteet vaikuttavat tuen tarpeisiin vastaamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
''Tärkeintä on, että osatahan olla'' : esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta
Tenhunen, Anni (2013)Tenhunen, A. 2012. ’’Tärkeintä on, että osatahan olla’’. Esiopetusikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsensa kouluvalmiudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu - tutkielma. 92 ... -
Vanhemman alkoholin ongelmakäyttö vieraana perheessä lapsen näkökulmasta
Kamula, Aino-Iita (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassani analysoin, minkälaisena vieraana vanhemman ongelmallinen alkoholin käyttö näyttäytyy perheessä lapsen näkökulmasta. Lisäksi tarkastelen, minkälaisia käsityksiä lapsilla on perheestään, kun ... -
"Hillitte ittes": Kasvattajien arviointeja Papilio-ohjelman vaikuttavuudesta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Juupaluoma, Ulla (2018)Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin ... -
Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
Arminen, Reeta (2021)Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ... -
Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Hilden, Essi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.