dc.contributor.advisor | Mykkänen, Johanna | |
dc.contributor.author | Tommiska, Hilkka | |
dc.date.accessioned | 2018-06-01T09:39:49Z | |
dc.date.available | 2018-06-01T09:39:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58278 | |
dc.description.abstract | Kasvattajien käsitykset lapsen sosioemotionaalisesta tuen tarpeesta usein vaih-televat. Tutkimuksessa sosioemotionaalisella tuen tarpeella tarkoitettiin lapsen voimakkaita tunteenpurkauksia, ylivilkkautta ja aggressiivisuutta riippumatta mahdollisesta diagnoosista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat rakentavat puheellaan perheen arkea sosioemotionaalista tukea tarvitsevan lapsen kanssa ja millaisia identiteettejä vanhemmille muodostuu lasten tuen tarpeisiin vastaamisessa. Aineisto koostui kahdeksan vanhemman haastattelusta. Tutkimuksen analyysia oli ohjaamassa tieteenfilosofisena lähtö-kohtana sosiaalinen konstruktionismi ja tutkimuksen analyyttisenä viitekehyk-senä oli diskurssianalyysi.
Tulokset osoittivat vanhempien kertovan arjesta sosioemotionaalista tukea tarvitsevan lapsen kanssa useilla erilaisilla puhetavoilla. Aineistosta tunnistet-tiin ja nimettiin draama-, asiantuntemus-, poikkeavuus-, osallisuus-, osatto-muus- ja tutkiskelupuhe. Näistä asiantuntemuspuhe ja draamapuhe osoittau-tuivat hallitseviksi puhetavoiksi. Vanhemmille rakentui lapsen tuen tarpeisiin vastaamisessa vastuullisen olosuhteiden uhrin, aikakauden kasvatusihanteita tiedostavan pohtijan, lapsen puolestapuhujan ja lapsen kanssa arjesta nauttijan ja aktiivisesti arkea mukauttajan identiteetit. Tutkimus osoitti, että puhetapojen ideologisena seurauksena voi olla suvaitsevuuden lisääntyminen sosioemotio-naalista tukea tarvitsevien lasten perheiden arkea kohtaan ja että kulttuuriset ihanteet vaikuttavat tuen tarpeisiin vastaamisessa. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sosioemotionaalinen tuen tarve | |
dc.subject.other | puhetavat | |
dc.subject.other | identiteetit | |
dc.title | Sosioemotionaalista tukea tarvitseva lapsi perheessa: arki vanhempien näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806012982 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen konstruktivismi | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | arkielämä | |
dc.subject.yso | perheet (ryhmät) | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |