Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorMalkki, Kalle
dc.date.accessioned2018-06-01T07:57:50Z
dc.date.available2018-06-01T07:57:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58268
dc.description.abstractSosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä dataa ja tämä tekee sosiaalisesta mediasta yhden suurimmista massadatan lähteistä. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, minkälaista on sosiaalisen median massadata ja massadata-analytiikka. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja kirjallisuutta valittaessa pyrittiin valitsemaan julkaisuja, jotka on julkaistu 2010 jälkeen. Sosiaalisen median massadatan huomattiin soveltuvan hyvin massadatan määritelmiin ja sillä todettiin olevan tiettyjä sille ominaisia piirteitä struktuurin ja datan luotettavuuden osalta. Analytiikan osalta todettiin erityisesti event processing-mallilla olevan merkittävä rooli sosiaalisen median massadata-analytiikan osalta.fi
dc.description.abstractSocial median and big data have had a significant role in shaping the business and societies of the 21st century. Social media includes many users who produce a lot of data and this fact make social media one of the biggest sources of big data. The goal of this thesis is to find the nature of social media big data. The thesis was done as a literature review and literature from 2010 and newer were prioritized. Social media big data was found to conform to the definition of big data and it was also noted to have some key characteristics unique to it, which concern the data structure and reliability of the data. On the social media big data analytics, it was found that event processing model is one of the key analytics models for social media big data.en
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.subject.othermassadata
dc.subject.othermassadata-analytiikka
dc.titleSosiaalisesta mediasta kerätty massadata ja sen analytiikka
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806012972
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysobig data


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot