Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorVuorela, Liisa
dc.date.accessioned2018-05-29T09:14:41Z
dc.date.available2018-05-29T09:14:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58205
dc.description.abstractVarhaiskasvatus ja esiopetus ovat pyrkineet vahvistamaan teknologiakasvatuksen asemaa opetuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Tablettitietokone on yksi keskeinen opetusväline, joka soveltuu helppokäyttöisyytensä ja liikuteltavuutensa myötä monipuoliseen esiopetustoimintaan. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, kuinka tabletit ovat osana esiopetuksen arkea lasten näkökulmasta. Tutkin sitä, millä tavoin lapset käyttävät tabletteja esiopetuksen aikana sekä mitkä tekijät mahdollistavat ja rajoittavat tablettitoimintaa. Lisäksi kartoitin lasten teknologisen toimijuuden muodostumista tabletin käytössä. Tutkimukseni oli laadullinen tapaustutkimus, jossa oli etnografisen tutkimusotteen piirteitä. Keräsin aineistoni keväällä 2015 havainnoimalla 26 lasta kahdessa esiopetusryhmässä yhteensä kymmenen päivän ajan sekä haastattelemalla 18 lasta tablettitoiminnasta. Toteutin haastattelut puolistrukturoituina pari- ja yksilöhaastatteluina. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysiä käyttäen. Lapset hahmottivat esiopetuksen tablettitoiminnan pääasiassa pelaamiseksi, jota täydensi muu tablettitoiminta. Pelaamisessa pidettiin merkityksellisenä yhteistoiminnallisuutta ja vuorottelua. Toimintaa mahdollistivat ja toisaalta rajoittivat käytettävissä olevat laitteet ja esiopetuksen toimintakulttuuri, kuten myös päiväkodin kasvattajien sekä lasten valta ja toiminta. Lapsilla oli erilaisia rooleja tablettitoiminnassa ja he kokivat olevansa taitavia tabletin käyttäjiä. Vaikka suurin osa lapsista koki esiopetuksen tablettitoiminnan innostavaksi ja motivoivaksi, tulisi esiopetuksen tablettitoiminnassa vahvistaa lasten osallisuutta ja luovuutta tukevia aktiviteetteja.fi
dc.format.extent105
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsen näkökulma
dc.titleLapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805292876
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoiPad
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysotabletit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot