Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat pyrkineet vahvistamaan teknologiakasvatuksen asemaa opetuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Tablettitietokone on yksi keskeinen opetusväline, joka soveltuu helppokäyttöisyytensä ja liikuteltavuutensa myötä monipuoliseen esiopetustoimintaan. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, kuinka tabletit ovat osana esiopetuksen arkea lasten näkökulmasta. Tutkin sitä, millä tavoin lapset käyttävät tabletteja esiopetuksen aikana sekä mitkä tekijät mahdollistavat ja rajoittavat tablettitoimintaa. Lisäksi kartoitin lasten teknologisen toimijuuden muodostumista tabletin käytössä. Tutkimukseni oli laadullinen tapaustutkimus, jossa oli etnografisen tutkimusotteen piirteitä. Keräsin aineistoni keväällä 2015 havainnoimalla 26 lasta kahdessa esiopetusryhmässä yhteensä kymmenen päivän ajan sekä haastattelemalla 18 lasta tablettitoiminnasta. Toteutin haastattelut puolistrukturoituina pari- ja yksilöhaastatteluina. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysiä käyttäen. Lapset hahmottivat esiopetuksen tablettitoiminnan pääasiassa pelaamiseksi, jota täydensi muu tablettitoiminta. Pelaamisessa pidettiin merkityksellisenä yhteistoiminnallisuutta ja vuorottelua. Toimintaa mahdollistivat ja toisaalta rajoittivat käytettävissä olevat laitteet ja esiopetuksen toimintakulttuuri, kuten myös päiväkodin kasvattajien sekä lasten valta ja toiminta. Lapsilla oli erilaisia rooleja tablettitoiminnassa ja he kokivat olevansa taitavia tabletin käyttäjiä. Vaikka suurin osa lapsista koki esiopetuksen tablettitoiminnan innostavaksi ja motivoivaksi, tulisi esiopetuksen tablettitoiminnassa vahvistaa lasten osallisuutta ja luovuutta tukevia aktiviteetteja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kiire esiopetuksessa ja esiopetusikäisten käsityksissä
Benyamin, Roosa; Hautsalo, Jasmin (2020)Kiire ja kiireellisyys ovat moninaisia ilmiöitä, joita ei voida nykykäsityksen mukaan yksiselitteisesti tulkita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa pohditaan kiirettä esiopetuksen kontekstissa, erityisesti lasten näkökulmasta. ... -
Lapsen itsesäätelytaitojen tukeminen Muksuoppi-intervention avulla
Hautakangas, Merja (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Tutkin väitöstutkimuksessani lapsen itsesäätelytaitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutetussa Muksuoppi-interventiossa. Muksuoppi on psykiatri Ben Furmanin kehittämä ohjelma. Muksuopissa tavoitteena ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Niemi, Jenna (2021)Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ... -
Positiivinen pedagogiikka lapsen tukena varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Ingberg, Carita (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmissä. Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.