Oppimispelien ja pelillistämisen käyttö opetuksessa
Pelillistäminen on opetuksessa hyvin monipuolinen kokonaisuus, jota voidaan toteuttaa tuomalla pelinomaisia elementtejä pois pelimaailmasta. Myös
digitaalisen ympäristön pelillistäminen on mahdollista. Pelillistämisellä on havaittu motivoivia piirteitä opiskelijoissa. Oppimispelit puolestaan ovat pelejä, joilla nimensä mukaisesti on pedagoginen tarkoitus, esimerkiksi sanojen opettelu. Pelillistäminen ja oppimispelit ovat vanhoja konsepteja, mutta termit ovat uusia. Tässä tutkielmassa pyrin tutkimaan, miten oppimispelejä tai pelillistämistä käytetään
opetuksessa nykyään, sekä vertailemaan näitä kahta toisiaan lähellä olevaa konseptia. Oppimispelejä ja pelillistämistä hyödynnetään opetuksessa, mutta on mahdotonta sanoa, kuinka paljon ja miten. Gamification is a large concept used in teaching. It can be produced by
using game-like elements apart from the game itself, for example in classroom. It is
also possible to bring gamification in digital enviroment. There have been observations that gamification can boost learning motivation in pupils. Learning games on
the other hand are games that have pedagogical purpose, like their name suggests.
Both gamification and learning games are old concepts but the terms themselves
are fairly new. This purpose can be for example learning of words. In this bachelor’s
thesis I try to find out, how learning games or digital gamification is used in modern
teaching and also compare these two methods. Both methods are used in teaching
but it is impossible to say how much and how they are used.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiiliopetuksen käyttömahdollisuuksia : oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttö peruskoulun alakoulun opetuksessa
Karvo, Tapio (2015)Muutaman viime vuoden aikana mobiililaitteiden käyttö kouluissa on yleistynyt. Tämä on osittain aiheuttanut ristiriitaista keskustelua laitteiden käytöstä opetuksessa. Osa opettajista on ottanut mobiililaitteet opetuskäyttöön ... -
Videopelien ja pelillistämisen hyödyt lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa
Mäenpää, Paulus (2019)Kanditaatin tutkielmassa tutkitaan videopelien ja pelillistämisen käytöstä saatavia hyötyjä lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielman tarkoitus on selvittää, onko videopeleistä hyötyä opetuksessa ja mitä ... -
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ... -
Digitaalisten pelien käyttö alakoulun opetuksessa
Toivola, Pekka; Simonen, Kari-Jussi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää digitaalisten pelien käyttöä alakoulun opetuksessa. Tarkastelun kohteina olivat pelien pedagogisten käyttötarkoitusten yleisyys, käyttöä rajoittavat tekijät, käytettävät pelit, ... -
Lukupesä-työskentelyllä yhteisopettajuuteen : opettajat ja opettajaopiskelijat pelillistämisen ja taidelähtöisen työskentelyn parissa
Kauppinen, Merja (Finra ry, 2023)Kuvaan artikkelissa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen lukupesiä, joita on suunniteltu ja toteutettu moniammatillisesti luokanopettajien, eri kieliaineiden opettajien ja opettajaopiskelijoiden kesken. Lukuvuoden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.