Mobiiliopetuksen käyttömahdollisuuksia : oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttö peruskoulun alakoulun opetuksessa
Muutaman viime vuoden aikana mobiililaitteiden käyttö kouluissa on yleistynyt. Tämä on osittain aiheuttanut ristiriitaista keskustelua laitteiden käytöstä opetuksessa. Osa opettajista on ottanut mobiililaitteet opetuskäyttöön innokkaasti.
Mobiiliopetuksen mahdollisuuksia ei kuitenkaan ole vielä kovin paljon tutkittu. Tällä tutkimuksella oli tarkoitus selvittää, mitä mahdollisuuksia oppilaiden omat mobiililaitteet tarjoavat opetukseen. Aineiston analyysissa pyrittiin etsimään tietoa siitä, miten ongelma-perustaisen opetuksen menetelmä ja pelillisyys vaikuttavat opetus- ja oppimisprosessissa, kun opiskelumenetelmänä käytetään mobiilioppimista ja oppilaiden omia mobiililaitteita. Tutkimus tehtiin useamman tapauksen tapaustutkimuksena. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat neljännen ja kuudennen luokan oppilaat yhdellä koululla Pieksämäellä ja Jyväskylässä. Empiirinen osa käsitti oppimisprosessin, jota havainnoitiin ja lisäksi videoitiin. Oppilaat haastateltiin prosessin lopuksi. Aineisto analysoitiin käyttäen apuna Atlas.ti-ohjelmistoa, jolloin voitiin aineistoon liittää myös videot ja analysoida aineisto kokonaisuudessaan digitaalisesti. Analyysin strategiaksi valittiin tapaustutkimuksen kuvauksen laatiminen (developing a case description) ja tekniikkana käytettiin selityksen rakentamista (explanation building). Lopuksi jatkettiin analyysia Cross-Case Synthesis –menetelmällä. Tuloksista ilmeni, että lähes kaikki oppilaat kokivat omilla mobiililaitteilla opiskelun hyvin motivoivaksi ja vaihtelevaksi työtavaksi. Oppilaat osasivat käyttää omia laitteitaan tiedonhankintaan ja prosessointiin näppärästi. Ryhmien tuotokset olivat laadultaan hyviä. Eri valmistajien laitteiden käytössä ei havaittu huomattavia eroja, jos laite oli suhteellisen uusi ja toimintakuntoinen. Laitteen käyttöjärjestelmällä ei ollut vaikutusta opiskeluun.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä oli, että oppilaiden omat laitteet soveltuvat hyvin peruskoulun opetukseen. Laitteiden käyttö vaatii tosin opettajalta vähän enemmän osaamista kuin oppilaitokseen hankittujen laitteiden käyttö, koska oppilaiden laitteet poikkeavat toisistaan käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen osalta.
...
During the past few years, the use of mobile devices in schools has increased. This has partially resulted in contradictory discussions of the equipment used for educa-tional purposes. Some teachers have enthusiastically started using mobile devices in educa-tion.
Mobile devices affordances in education have not been studied much. This study was in-tended to finding out what possibilities mobile devices provide in primary school educa-tion.
The study was conducted as a multiple case study of ongoing mobile learning. The target group of the study was pupils from fourth to sixth grade in two primary schools in Pieksämäki and in Jyväskylä. Empirical data was collected from a learning process which was observed and recorded. The pupils were interviewed afterwards. The data was ana-lyzed using Atlas.ti analyzing software. The analyzing strategy used in the case study was “developing a case description” and the technic used was “explanation building”. “Cross-case synthesis” was used in the final analyses.
Results show that almost every pupil experienced studying with their own mobile devices a very motivating, and a varied way to study. There were no remarkable differences found depending on the operating system of a device.
...
Muu nimeke
Oppilaiden omien mobiililaitteiden käyttö peruskoulun alakoulun opetuksessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Collaborative screen capture video based learning in information systems science
Makkonen, Pekka (University of Jyväskylä, 2014) -
Designing and Implementing a Big Open Online Course by Using a 3D Virtual Immersive Environment : Lessons Learned
Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (IATED Academy, 2017)Open Education (OE) is a distance learning approach that was strategically chosen by the European Commission (EC) to encourage cost-effective training, upskilling and reskilling of large population groups and workforce ... -
The Nigerian Education and the Opportunities ahead for Mobile Learning
Ifinedo, Eloho; Kankaanranta, Marja (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2018): Information technology is providing opportunities to improve education and therefore, research is needed to identify what gaps exist and how these gaps can become opportunities for technology integration such as mobile ... -
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
What’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa
Rautiainen, Matti; Veijola, Anna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2019)Historian opetuksen yhteydessä on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana puhuttu erityisesti opetuksen suuntaamisesta sisältöjen opettamisesta historian taitojen ja demokraattisena kansalaisena toimimisen suuntaan. Tavoitteet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.