Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat ymmärtävät ilmiölähtöisen oppimisen käsitteen ja miten ilmiölähtöistä opetusta on toteutettu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijoilla on soveltaa ilmiölähtöistä opetusta työelämässä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittaviksi valikoitui kahdeksan opintojensa loppupuolella olevaa luokanopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissä aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Tämän jälkeen aineistoa jaettiin teemojen sisällä eri alakategorioihin. Näistä alakategorioista pyrin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja, joista raportoin tulosluvussa tutkimuskysymysten mukaisesti.
Tutkittavat määrittelivät useimmin ilmiölähtöisen opetuksen olevan oppiainerajoja rikkovaa ja oppilaslähtöistä opetusta. Määrittelyt olivat pääosin melko samanlaisia, mutta pieniä erojakin löytyi. Tutkittavat olivat törmänneet ilmiölähtöiseen opetukseen eniten opintojen maisterivaiheen kursseilla ilmiö 1, 2 ja 3. Näistä kursseista ilmiökurssit 1 ja 2 olivat haastateltavilla toteutettu samankaltaisesti. Tutkittavien yleinen asenne ilmiölähtöistä opetusta kohtaan oli melko positiivinen ja kaikki haastateltavat kuvailivat sitä, miten he aikovat soveltaa ilmiölähtöistä oppimista työelämässä. Ilmiölähtöisen opetuksen soveltamiseen peruskoulussa koettiin liittyvän myös haasteita, joita ovat koulukulttuuri sekä koulun rakenteet. Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen ilmiölähtöinen opetus näkyi pääosin positiivisessa valossa ja jatkossa on mielenkiintoista seurata, mihin tutkimus ja keskustelu ilmiölähtöisestä opetuksesta etenee.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia hyvinvointiopetuksesta ja -oppimisesta
Ihamäki, Anniina (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia hyvinvointiopetuksesta ja -oppimisesta. Tutkimuksen kohteena olevat opiskelijat toteuttivat ... -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
"Kaksi on enemmän kuin yksi" : luokanopettajaopiskelijoiden ja opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Pulkkinen, Valtteri (2021)Tutkimuksessa selvitin luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia yhteisopettajuudesta. Toteutin tutkimukseni osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jonka ...