Expanding the e-commerce system success theory: The impact of online visibility - Case Google
Uusia verkkosivuja luodaan päivittäin ja ne kaikki kisaavat internetin käyttäjien huomiosta. Sähköiset liiketoimintajärjestelmät, joihin voidaan lukea kaikki tuotteita tai palveluita myyvät verkkosivut, jotka eivät ole hyvin näkyvillä tai helposti löydettävissä verkossa, onnistuvat epätodennäköisemmin hankkimaan käyttäjiä ja siten menestymään. Useita sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteorioita on ajan saatossa tehty, mitkä pyrkivät kuvaamaan niitä komponentteja, joita sähköiset liiketoimintajärjestelmät tarvitsevat menestyäkseen. Näistä teorioista harva on mieltänyt verkkonäkyvyyttä menestystä määrittäväksi tekijäksi.
Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitä, millainen vaikutus orgaanisella hakukonelöydettävyydellä on sähköisten liiketoimintajärjestelmien käytölle ja siten menestymiselle. Tutkielmassa tarkastellaan myös muita mahdollisia tekijöitä, jotka pystyvät selittämään miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään jotain tiettyä verkkosivua Googlen kautta. Näin koko ilmiöstä saadaan parempi kokonaiskuva ja siten voidaan löytää keinoja, miten sähköisten liiketoimintajärjestelmien omistajat voisivat kasvattaa verkkosivujensa käyttöastetta ja siten myös onnistumisen todennäköisyyttä. Tutkimus tehtiin suorittamalla kirjallisuuskatsaus, jossa esiteltiin keskeiset konseptit ja aiemmin tehdyt sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteoriat sekä käyttäjätestien ja haastatteluiden avulla. Tutkielman keskeisin tulos oli se, että hyvä orgaaninen hakukonenäkyvyys ei vaikuta olevan syy sille miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua, vaan käyttö on ennemminkin seurausta hyvästä orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä. Toinen keskeinen tulos oli, että peruste sille kuinka hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua Googlen kautta vaikuttaisi olevan useita selittäviä tekijöitä.
...
New websites are being created every day and they are all competing for internet users’ attention. E-commerce systems - websites selling services or products online - that are not visible or easily found are less likely to be used, subsequently decreasing their chances of success. There are several e-commerce system theories made which attempt to describe the components of how e-commerce system success is created. Nevertheless, hardly any of these theories have named online visibility as a success defining variable.
In this study, the focus is on studying how organic search engine visibility on Google (a form of online visibility) impacts e-commerce system use and success. The study also examines any other possible factors that might explain how a search engine user ends up using a particular e-commerce site from Google. As a result of this, we are able to gain a more detailed picture of the whole phenomenon and discover how e-commerce system owners could increase the use rate of their system and thus, the likelihood of success. The research was undertaken through conducting a literature review explaining key concepts and introducing existing e-commerce system success theories. Empirical research was done by utilizing user tests and interviews. The main findings of the research illustrate that high organic search engine visibility is not the reason for e-commerce system use, but rather use is a result of high visibility. Another finding was that there are more than just a few factors users evaluate when choosing an e-commerce system to use.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Investigating switching intention of e-commerce live streaming users
Ye, Dingyu; Liu, Fufan; Cho, Dongmin; Jia, Zhengzhi (Cell Press, 2022)As a new way of shopping, e-commerce live streaming (ELS) has gained unprecedented growth and popularity in the past years, especially in China. Because of the considerable rivalry in the ELS market, users frequently switch ... -
The effects of two-way communication and chat service usage on consumer attitudes in the e-commerce retailing sector
Mero, Joel (Institute of Applied Informatics at University of Leipzig; Springer Berlin Heidelberg, 2018)In e-commerce retailing (e-retailing), where competitors are only one click away and prices are easy to compare, providing superior customer service and reciprocal communication via a company’s website are important aspects ... -
Barriers to Responsible Consumption in e-Commerce : Evidence from Fashion Shoppers
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus; Oona-Iina Hyvönen (University of Maribor, 2021)This qualitative study investigates the barriers to responsible consumption in e-commerce from the online shoppers’ viewpoint. The purpose of the study is to increase our understanding of what prevents young adults from ... -
Inbound marketing : practical aspects of promoting goods and services in e-commerce
Baranchenko, Yevhen; Aksom, Herman; Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Datskova, Daryna (Sumy State University, 2019)This paper summarizes the features of the functioning of e-commerce in Ukraine. It has been proven that the activity of e-shops as important subjects of the e-commerce market is under-regulated. This leads to consumer ... -
E-commerce analytics as B2B sales and marketing performance enabler : a case study in spare parts business
Ylinen, Sari (2019)Verkkokaupankäynnistä kerättävä analytiikka on kasvava ala, ja sen suosio yritystenvälisessä liiketoiminnassa on nousussa. Verkkokauppaliiketoiminta on saanut huomioita akateemiselta yhteisöltä, mutta se miten verkkokaupoista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.