Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorLaakkonen, Vesa
dc.date.accessioned2018-05-28T10:11:27Z
dc.date.available2018-05-28T10:11:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58164
dc.description.abstractUusia verkkosivuja luodaan päivittäin ja ne kaikki kisaavat internetin käyttäjien huomiosta. Sähköiset liiketoimintajärjestelmät, joihin voidaan lukea kaikki tuotteita tai palveluita myyvät verkkosivut, jotka eivät ole hyvin näkyvillä tai helposti löydettävissä verkossa, onnistuvat epätodennäköisemmin hankkimaan käyttäjiä ja siten menestymään. Useita sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteorioita on ajan saatossa tehty, mitkä pyrkivät kuvaamaan niitä komponentteja, joita sähköiset liiketoimintajärjestelmät tarvitsevat menestyäkseen. Näistä teorioista harva on mieltänyt verkkonäkyvyyttä menestystä määrittäväksi tekijäksi. Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitä, millainen vaikutus orgaanisella hakukonelöydettävyydellä on sähköisten liiketoimintajärjestelmien käytölle ja siten menestymiselle. Tutkielmassa tarkastellaan myös muita mahdollisia tekijöitä, jotka pystyvät selittämään miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään jotain tiettyä verkkosivua Googlen kautta. Näin koko ilmiöstä saadaan parempi kokonaiskuva ja siten voidaan löytää keinoja, miten sähköisten liiketoimintajärjestelmien omistajat voisivat kasvattaa verkkosivujensa käyttöastetta ja siten myös onnistumisen todennäköisyyttä. Tutkimus tehtiin suorittamalla kirjallisuuskatsaus, jossa esiteltiin keskeiset konseptit ja aiemmin tehdyt sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteoriat sekä käyttäjätestien ja haastatteluiden avulla. Tutkielman keskeisin tulos oli se, että hyvä orgaaninen hakukonenäkyvyys ei vaikuta olevan syy sille miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua, vaan käyttö on ennemminkin seurausta hyvästä orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä. Toinen keskeinen tulos oli, että peruste sille kuinka hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua Googlen kautta vaikuttaisi olevan useita selittäviä tekijöitä.fi
dc.description.abstractNew websites are being created every day and they are all competing for internet users’ attention. E-commerce systems - websites selling services or products online - that are not visible or easily found are less likely to be used, subsequently decreasing their chances of success. There are several e-commerce system theories made which attempt to describe the components of how e-commerce system success is created. Nevertheless, hardly any of these theories have named online visibility as a success defining variable. In this study, the focus is on studying how organic search engine visibility on Google (a form of online visibility) impacts e-commerce system use and success. The study also examines any other possible factors that might explain how a search engine user ends up using a particular e-commerce site from Google. As a result of this, we are able to gain a more detailed picture of the whole phenomenon and discover how e-commerce system owners could increase the use rate of their system and thus, the likelihood of success. The research was undertaken through conducting a literature review explaining key concepts and introducing existing e-commerce system success theories. Empirical research was done by utilizing user tests and interviews. The main findings of the research illustrate that high organic search engine visibility is not the reason for e-commerce system use, but rather use is a result of high visibility. Another finding was that there are more than just a few factors users evaluate when choosing an e-commerce system to use.en
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherE-commerce
dc.subject.othere-commerce system success
dc.subject.otheronline visibility
dc.subject.otherorganic search engine visibility
dc.titleExpanding the e-commerce system success theory: The impact of online visibility - Case Google
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282834
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoverkkonäkyvyys
dc.subject.ysoGoogle
dc.subject.ysoonline visibility
dc.subject.ysoGoogle
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright