Expanding the e-commerce system success theory: The impact of online visibility - Case Google
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Uusia verkkosivuja luodaan päivittäin ja ne kaikki kisaavat internetin käyttäjien huomiosta. Sähköiset liiketoimintajärjestelmät, joihin voidaan lukea kaikki tuotteita tai palveluita myyvät verkkosivut, jotka eivät ole hyvin näkyvillä tai helposti löydettävissä verkossa, onnistuvat epätodennäköisemmin hankkimaan käyttäjiä ja siten menestymään. Useita sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteorioita on ajan saatossa tehty, mitkä pyrkivät kuvaamaan niitä komponentteja, joita sähköiset liiketoimintajärjestelmät tarvitsevat menestyäkseen. Näistä teorioista harva on mieltänyt verkkonäkyvyyttä menestystä määrittäväksi tekijäksi.
Tässä tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitä, millainen vaikutus orgaanisella hakukonelöydettävyydellä on sähköisten liiketoimintajärjestelmien käytölle ja siten menestymiselle. Tutkielmassa tarkastellaan myös muita mahdollisia tekijöitä, jotka pystyvät selittämään miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään jotain tiettyä verkkosivua Googlen kautta. Näin koko ilmiöstä saadaan parempi kokonaiskuva ja siten voidaan löytää keinoja, miten sähköisten liiketoimintajärjestelmien omistajat voisivat kasvattaa verkkosivujensa käyttöastetta ja siten myös onnistumisen todennäköisyyttä. Tutkimus tehtiin suorittamalla kirjallisuuskatsaus, jossa esiteltiin keskeiset konseptit ja aiemmin tehdyt sähköisten liiketoimintajärjestelmien menestysteoriat sekä käyttäjätestien ja haastatteluiden avulla. Tutkielman keskeisin tulos oli se, että hyvä orgaaninen hakukonenäkyvyys ei vaikuta olevan syy sille miksi hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua, vaan käyttö on ennemminkin seurausta hyvästä orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä. Toinen keskeinen tulos oli, että peruste sille kuinka hakukoneen käyttäjä päätyy käyttämään tiettyä verkkosivua Googlen kautta vaikuttaisi olevan useita selittäviä tekijöitä.
...
New websites are being created every day and they are all competing for internet users’ attention. E-commerce systems - websites selling services or products online - that are not visible or easily found are less likely to be used, subsequently decreasing their chances of success. There are several e-commerce system theories made which attempt to describe the components of how e-commerce system success is created. Nevertheless, hardly any of these theories have named online visibility as a success defining variable.
In this study, the focus is on studying how organic search engine visibility on Google (a form of online visibility) impacts e-commerce system use and success. The study also examines any other possible factors that might explain how a search engine user ends up using a particular e-commerce site from Google. As a result of this, we are able to gain a more detailed picture of the whole phenomenon and discover how e-commerce system owners could increase the use rate of their system and thus, the likelihood of success. The research was undertaken through conducting a literature review explaining key concepts and introducing existing e-commerce system success theories. Empirical research was done by utilizing user tests and interviews. The main findings of the research illustrate that high organic search engine visibility is not the reason for e-commerce system use, but rather use is a result of high visibility. Another finding was that there are more than just a few factors users evaluate when choosing an e-commerce system to use.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28215]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The emperor’s new clothes : self-explorative engagement in virtual try-on service experiences positively impacts brand outcomes
Lavoye, Virginie; Sipilä, Jenni; Mero, Joel; Tarkiainen, Anssi (Emerald, 2023)Purpose Virtual try-on (VTO) technology offers an opportunity for fashion and beauty brands to provide enriched self-explorative experiences. The increased popularity of VTOs makes it urgent to understand the drivers and ... -
Customer Experience Formation in Online Shopping : Investigating the Causes of Positive and Negative Emotions During a Visit to an Online Store
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (Springer, 2021)This study explores customer experience formation in an online shopping context by investigating the causes of customers’ positive and negative emotions during their visit to an online store. Survey data collected from ... -
Exploring Online Customer Experience Formation: How do Customers Explain Negative Emotions during Online Shopping Encounters?
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (University of Maribor, 2019)We investigated online customer experience formation by using customers’ own explanations of their negative emotions during their online shopping encounters. Survey data from 1,786 Finnish online shoppers were used to ... -
Luottamussertifikaattien vaikutukset verkkokaupassa
Vanninen, Paavo (2015)Verkkokaupankäynnin yleistymisestä huolimatta suuri osa ihmisistä ei tee kauppaa verkon välityksellä ja yksi suurimmista syistä tähän on luottamuksen puute. Yrityksen ja kuluttajan välisessä B2C-kaupassa verkkokaupat ... -
Asiakaskokemuksen muodostuminen offline- ja online-ympäristössä
Westerholm, Max (2017)Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia asiakaskokemusta ja sen muodostumista sekä offline- että online-kontekstissa. Tutkielman kannalta oleellista on määritellä keskeiset käsitteet ja selvittää miten ja mistä tekijöistä ...