dc.contributor.advisor | Rousi, Rebekah | |
dc.contributor.author | Mehtonen, Niko | |
dc.date.accessioned | 2018-05-28T09:26:59Z | |
dc.date.available | 2018-05-28T09:26:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58157 | |
dc.description.abstract | Esineiden Internet on visio tulevaisuudesta, jossa jokapäiväiset esineet levittäytyvät
Internettiin, kommunikoiden ja tehden yhteistyötä toistensa kanssa saavuttaakseen
yhteisiä tavoitteita. Esineiden Internetin palveluita kehittävät ohjelmoijat
käyttävät ohjelmistokehyksiä ja työkaluja osana kehitystyötään. Heidänkin
työhönsä vaikuttaa käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on monitulkintainen
käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden
käsitteelle. Odotukset ovat avainasemassa käyttäjäkokemuksen arvioimisessa.
Tässä tutkielmassa esineiden Internet-palvelua kehittävän ryhmän odotuksia
ja kokemuksia kerättiin kyselyn avulla. Tutkimuskysymyksenä
oli: ”Kuinka esineiden Internetin palveluiden kehittämisen käyttäjäkokemuksen
odotukset eroavat niiden kehittämisen todellisuudesta?” Lisäkysymyksenä
oli: ”Kuinka nämä odotukset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen?”
Tämän Pro Gradu-tutkielman tulokset antavat ymmärtää, että ohjelmoijan
odotettujen vahvuuksien kohtaamatta jättämisellä vaikutti olevan suurempi
vaikutus odotusten arvioimisen tuloksiin kuin odotettujen ongelmien kohtaamatta
jättämisellä. Tämän perusteella vaikuttaisi siltä, että jos odotettujen vahvuuksien
kohtaamisessa on puutteita, on sillä suurempi vaikutus ohjelmoijan
käyttäjäkokemukseen kuin jos odotetut ongelmat jäävät kohtaamatta. Suunnittelun
kehityksen prosessien kannalta vaikuttaisi siltä, että olisi parempi valmistaa
ohjelmoijat vastoinkäymisiin ja vähemmän sensaatiomaisiin tuloksiin, kuin
että innostaisi odottamaan paljon ennen kuin kehitysprosessi on toteutettu. | fi |
dc.description.abstract | Internet of Things (IoT) is a vision of the future where everyday objects are ex-tending to the Internet, communicating and cooperating with each other to achieve common goals. Internet of Things is gaining ground as a novel para-digm in modern wireless telecommunications. Programmers developing IoT services use the frameworks and tools in their development work to create these services. As such, their work is impacted by user experience (UX). User experience as a term has a broad range of meanings and it has risen as a coun-ter-movement to the task and work orientated usability. Expectations play a key role in user experience evaluation.
In this thesis, data was collected via questionnaire format regarding the experiences and expectations of a group of programmers developing an IoT service. The research question, from a programmer's perspective, was: "How do the expectations for user experience of Internet of Things service development differ to the actual reality of developing these services? "A secondary research question was: “How do these expectations affect the user experience?”
The results of this Masters' research suggest that there is a stronger impact on the programmers' experience of service development when the expectations of strengths are not met, as compared to when expectations of problems are not met. This indicates that if there are shortcomings in meeting positive expecta-tions the impact on programmer user experience is greater than if negative ex-pectations are not met. For the design and development process this means that it is perhaps better to gear programmers towards being prepared for setbacks or less sensational outcomes, than it is to instill highly positive expectations before a development process is fulfilled. | en |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | user experience | |
dc.subject.other | expectations | |
dc.subject.other | programmers as users | |
dc.subject.other | user programmers | |
dc.title | Internet of Things service development expectations | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805282827 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | odotukset | |
dc.subject.yso | käyttäjäkokemus | |
dc.subject.yso | esineiden internet | |
dc.subject.yso | expectations | |
dc.subject.yso | user experience | |
dc.subject.yso | Internet of things | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |