dc.contributor.advisor | Juutinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Hantula, Jani | |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T08:37:58Z | |
dc.date.available | 2018-05-25T08:37:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58099 | |
dc.description.abstract | Videopelien grafiikat kehittyvät jatkuvasti. Alun muutamista pikseleistä
ja tekstiseikkailuista päästiin 70- ja 80-luvun 2-ulotteisiin pikseligrafiikoihin, joista
taas kehitys on vienyt pitkälle 3-ulotteisuuteen, lähes fotorealistisiin maailmoihin,
eikä kehitykselle näy vieläkään loppua. Kehityksen pääsuuntana on fotorealismi,
eli oikeaa maailmaa vastaavat peligrafiikat, joka lähenee samalla kun grafiikkalaitteisto
kehittyy. Vaikka peligrafiikka kehittyy koko ajan paremmaksi, jotkut pelinkehittäjät
valitsevat silti peliensä grafiikoiksi esimerkiksi 8-bittiset retro-grafiikat
tai tyylitellyt ja yksinkertaiset polygoni-grafiikat uusimpien fotorealistisien grafiikoiden
sijaan. Tässä kandidaatintutkielmassa selvennetään peligrafiikan historiaa
ja kehittymistä sekä pohditaan tulevaisuuden suuntaa. | fi |
dc.description.abstract | Video game graphics are developing continuously. From the first graphics
made with couple of pixels and text adventures, to the 70’s and 80’s 2 dimensional
pixel graphics, to deep into 3 dimensional, almost photorealistic worlds, and there
is still no end in sight. The main direction of development is photorealism, graphics
that look exactly like their real world counterparts. Even though game graphics are
developing to even better, some game developers still choose to use 8-bit graphics
or low poly graphics instead of the newest photorealistic graphics. This bachelor’s
thesis will give insight about history and development of game graphics and some
speculation about the future. | en |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | grafiikka | |
dc.title | Peligrafiikan kehittyminen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805252772 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | kehitys | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | peligrafiikka | |
dc.subject.yso | tietokonegrafiikka | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |