Peligrafiikan kehittyminen
Abstract
Videopelien grafiikat kehittyvät jatkuvasti. Alun muutamista pikseleistä
ja tekstiseikkailuista päästiin 70- ja 80-luvun 2-ulotteisiin pikseligrafiikoihin, joista
taas kehitys on vienyt pitkälle 3-ulotteisuuteen, lähes fotorealistisiin maailmoihin,
eikä kehitykselle näy vieläkään loppua. Kehityksen pääsuuntana on fotorealismi,
eli oikeaa maailmaa vastaavat peligrafiikat, joka lähenee samalla kun grafiikkalaitteisto
kehittyy. Vaikka peligrafiikka kehittyy koko ajan paremmaksi, jotkut pelinkehittäjät
valitsevat silti peliensä grafiikoiksi esimerkiksi 8-bittiset retro-grafiikat
tai tyylitellyt ja yksinkertaiset polygoni-grafiikat uusimpien fotorealistisien grafiikoiden
sijaan. Tässä kandidaatintutkielmassa selvennetään peligrafiikan historiaa
ja kehittymistä sekä pohditaan tulevaisuuden suuntaa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805252772Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish