Peligrafiikan kehittyminen
Videopelien grafiikat kehittyvät jatkuvasti. Alun muutamista pikseleistä
ja tekstiseikkailuista päästiin 70- ja 80-luvun 2-ulotteisiin pikseligrafiikoihin, joista
taas kehitys on vienyt pitkälle 3-ulotteisuuteen, lähes fotorealistisiin maailmoihin,
eikä kehitykselle näy vieläkään loppua. Kehityksen pääsuuntana on fotorealismi,
eli oikeaa maailmaa vastaavat peligrafiikat, joka lähenee samalla kun grafiikkalaitteisto
kehittyy. Vaikka peligrafiikka kehittyy koko ajan paremmaksi, jotkut pelinkehittäjät
valitsevat silti peliensä grafiikoiksi esimerkiksi 8-bittiset retro-grafiikat
tai tyylitellyt ja yksinkertaiset polygoni-grafiikat uusimpien fotorealistisien grafiikoiden
sijaan. Tässä kandidaatintutkielmassa selvennetään peligrafiikan historiaa
ja kehittymistä sekä pohditaan tulevaisuuden suuntaa. Video game graphics are developing continuously. From the first graphics
made with couple of pixels and text adventures, to the 70’s and 80’s 2 dimensional
pixel graphics, to deep into 3 dimensional, almost photorealistic worlds, and there
is still no end in sight. The main direction of development is photorealism, graphics
that look exactly like their real world counterparts. Even though game graphics are
developing to even better, some game developers still choose to use 8-bit graphics
or low poly graphics instead of the newest photorealistic graphics. This bachelor’s
thesis will give insight about history and development of game graphics and some
speculation about the future.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vektorigrafiikat ja niiden käyttö videopeleissä
Helppolainen, Ville (2018)Tässä tutkielmassa pohditaan, minkä syiden takia vektorigrafiikoiden käyttö ei ole yleistynyt videopeleissä. Lisäksi esitellään joitain vektorigrafiikoita käyttäviä pelejä. Huolimatta vektorigrafiikoiden eduista ... -
Narratiivisten videopelien kehittyminen
Perttola, Jussi (2012)Tässä tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymistä ja sitä, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman ... -
Monta polkua musiikkiin : tonaalisen musiikin perusrakenteiden kehittyminen musiikin tuottamis- ja improvisaatiotehtävissä ikävuosina 6-11
Paananen, Pirkko (Jyväskylän yliopisto, 2003)Pirkko Paananen selvittää musiikkikasvatuksen väitöskirjatyössään, kuinka 6-11-vuotiaat lapset hahmottavat tonaalisen musiikin perusrakenteita improvisoidessaan omia rytmejään ja melodioitaan, lyödessään ’tahtia’ erilaisiin ... -
Johtajana kehittyminen syväjohtamisen viitekehyksessä
Anttolainen, Tuukka; Jacksén, Juhana (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.