University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Narratiivisten videopelien kehittyminen

Thumbnail
View/Open
448.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Perttola, Jussi
Date
2012
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Tässä tutkielmassa analysoidaan narratiivisten videopelien kehittymistä ja sitä, miten samanaikainen teknologian kehittyminen on siihen vaikuttanut. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja se pyrkii kuvaamaan mahdollisimman laajasti sitä, mikä on muuttunut pelien narratiivisessa sisällössä, immersiossa ja henkilöhahmoissa. Tutkielmassa keskitytään käsittelemään kolmea narratiivista pelisarjaa: Fallouttia, Final Fantasya ja Metal Gearia. Pelisarjojen muutoksia ja niiden syitä tarkastellaan muun muassa moniulotteisen typologian ja erilaisten narratiivien avaamiseen käytettyjen termien ja teorioiden avulla. Analyysi osoitti, että narratiiviset pelit ovat muuttuneet teknologian kehittyessä entistä immersiivisemmiksi ja että pelien tarinankerronta on muuttunut tavoitteellisemmaksi ja niiden narratiiviset keinot monipuolistuneet. Teknologinen kehitys mahdollistaa myös entistä syvällisempien henkilöhahmojen esittämisen. Peleistä on lisäksi tullut helpommin lähestyttäviä, koska ne on suunnattu aiempaa suuremmalle kohdeyleisölle. ...
Keywords
immersio Fallout Final Fantasy Metal Gear narratiivisuus pelaajat tarinat videopelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210062620

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Affordanssien soveltaminen ja tulkinta dynaamisten videopelien kontekstissa 

    Hautaoja, Toni (2021)
    Videopelit ohjaavat pelaajia intuitiivisesti monin eri tavoin tärkeitä päämääriä kohti käyttäen apunaan niin kutsuttuja merkitsijöitä ja affordansseja. Lähtökohtana molemmille elementeille on vailla eksplisiittistä ohjeistusta ...
  • Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa 

    Mehtonen, Olli (2022)
    Käyttöliittymien tarkoituksena on välittää tärkeää informaatiota käyttäjälle mahdollisimman selkeästi helpottaakseen käyttäjäkokemusta. Videopelien myötä käyttöliittymien luominen artistisesta sekä immersiivisestä näkökulmasta ...
  • Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset 

    Oksanen, Niko (2022)
    Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ...
  • Playing horror : narrative and genre in Valve's Left 4 Dead Series 

    Schäfer, Iris (2013)
    The place of story and narrative in digital games has been a hotly contested topic within the field of Game Studies during the past two decades. Beyond the question of whether games can or should be used for telling stories, ...
  • Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations 

    Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)
    We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre