Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rehtorit kuvaavat syr-jäytymistä, ja millaisilla keinoilla syrjäytymistä ennaltaehkäistään kouluissa. Lisäksi tutkittiin sitä, millainen rooli rehtorilla on syrjäytymisen ennaltaeh-käisyn prosessissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin rehtoreiden subjektiivisis-ta kokemuksista käsin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kolmelta yläkoulun ja kolmelta yhtenäiskoulun rehtorilta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatte-luina. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysimenetel-mää.
Rehtoreiden mukaan kouluissa syrjäytymisen riski näkyi selkeimmin välinpitämättömän asenteen sekä poissaolojen kautta ja syrjäytymisen taustal-la kuvattiin olevan pääasiassa perheestä johtuvia tekijöitä. Kouluissa syrjäy-tymistä ennaltaehkäistiin edistämällä oppilaiden viihtymistä ja puuttumalla heidän ongelmiinsa. Rehtoreiden roolissa syrjäytymisen ennaltaehkäisyn prosessissa painottui koulun toimintatapoihin vaikuttaminen ja yhteistyön tekeminen. Tärkeimpiä yhteistyötahoja olivat opettajat, oppilaat ja heidän perheensä sekä sosiaalitoimi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että rehtorit voisivat laajentaa syrjäytymisen tarkastelua yksilön näkökulmasta myös yhteiskunnan tasolle. Koulujen osuuden tiedostaminen syrjäytymisen riskiä edistävänä tekijänä voisi puolestaan edistää syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä entisestään. Tule-vaisuudessa varhaisen tuen ja pysyvien aikuiskontaktien tarjoaminen syrjäy-tymisen riskissä oleville nuorille voisi helpottaa ongelmien kasaantumisen estämistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28130]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Syrjäytymisen ehkäisemisen mahdollisuudet yläkoulun musiikinopetuksessa
Vesalainen, Mika (2023)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymiseen ja sen ehkäisemiseen. Erityisesti keskityn musiikinopettajan näkökulmaan ja siihen, kuinka yläkoulun musiikinopetuksen kautta voisi ehkäistä nuorten ... -
Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
Hanhirova, Anna-Maija (2014)Hanhirova, Anna-Maija. PERUSOPETUKSEN REHTOREIDEN KOKEMUKSIA INKLUUSION TOTEUTUMISESTA OMISSA KOULUISSAAN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 123 sivua. Julkaisemato ... -
"Mikään diagnoosi ei kerro mulle minkälainen oppilas on" : kehitysvammainen oppilas peruskoulussa rehtoreiden näkökulmasta
Eskelinen, Essi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin millainen rooli rehtoreilla on koulunsa kehitysvammaisten oppilaiden opetusjärjestelyissä sekä rehtoreiden käsityksiä kehitysvammaisuudesta. Rehtoreiden kelpoisuusvaatimuksissa ei mainita ... -
Suomalainen sivistys perinteen ja ajanhengen ristiriidassa : käsitehistoriallinen analyysi sivistyskäsityksen muutoksesta Jyväskylän yliopiston rehtoreiden puheissa
Huikko, Hennamari (2022)Tutkimuksessani tarkastelen sivistyskäsityksen muutosta Jyväskylän yliopiston rehtoreiden avajaispuheissa käsitehistoriallisen analyysin avulla. Tutkimusaineistona ovat Uno Cygnaeuksen seminaarin avajaispuhe vuodelta 1863 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.