Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorLähdesmäki, Linda
dc.date.accessioned2018-05-21T05:00:32Z
dc.date.available2018-05-21T05:00:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58023
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rehtorit kuvaavat syr-jäytymistä, ja millaisilla keinoilla syrjäytymistä ennaltaehkäistään kouluissa. Lisäksi tutkittiin sitä, millainen rooli rehtorilla on syrjäytymisen ennaltaeh-käisyn prosessissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin rehtoreiden subjektiivisis-ta kokemuksista käsin. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kolmelta yläkoulun ja kolmelta yhtenäiskoulun rehtorilta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatte-luina. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysimenetel-mää. Rehtoreiden mukaan kouluissa syrjäytymisen riski näkyi selkeimmin välinpitämättömän asenteen sekä poissaolojen kautta ja syrjäytymisen taustal-la kuvattiin olevan pääasiassa perheestä johtuvia tekijöitä. Kouluissa syrjäy-tymistä ennaltaehkäistiin edistämällä oppilaiden viihtymistä ja puuttumalla heidän ongelmiinsa. Rehtoreiden roolissa syrjäytymisen ennaltaehkäisyn prosessissa painottui koulun toimintatapoihin vaikuttaminen ja yhteistyön tekeminen. Tärkeimpiä yhteistyötahoja olivat opettajat, oppilaat ja heidän perheensä sekä sosiaalitoimi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että rehtorit voisivat laajentaa syrjäytymisen tarkastelua yksilön näkökulmasta myös yhteiskunnan tasolle. Koulujen osuuden tiedostaminen syrjäytymisen riskiä edistävänä tekijänä voisi puolestaan edistää syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä entisestään. Tule-vaisuudessa varhaisen tuen ja pysyvien aikuiskontaktien tarjoaminen syrjäy-tymisen riskissä oleville nuorille voisi helpottaa ongelmien kasaantumisen estämistä.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersyrjäytymisen riski
dc.titleSyrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805212683
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot