dc.contributor.author | Sandvik, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2018-05-11T11:21:38Z | |
dc.date.available | 2018-05-11T11:21:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1870313 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57937 | |
dc.description.abstract | Varhaisnuoren alakoulusta yläkouluun siirtymisen tukemiseksi on tärkeää tunnistaa koulusiirtymään
liittyvät tekijät. Tämä tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU-tutkimusprojektia. Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää alakoulusta yläkouluun siirtyneiden varhaisnuorten seurustelusuhteiden
yhteyttä subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Aineisto koostui varhaisnuorille kuudennen
luokan syksyllä, seitsemännen luokan syksyllä ja seitsemännen luokan keväällä tehdyistä
itsearviointikyselyiden vastauksista. Aineisto kerättiin vuosina 2014–2016. Tutkimuksen
ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella, onko varhaisnuorten seurustelun määrällä yhteyttä
subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Lisäksi tutkittiin onko seurustelusuhteen aloitus tai
seurustelusuhteen lopetus yhteydessä varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen.
Selvitettiin myös onko varhaisnuorten seurustelukumppanin iällä tai seurustelusuhteen kestolla
yhteyttä nuoren subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Subjektiivinen hyvinvointi
määriteltiin itsearvioitujen itsetunnon, masennusoireiden ja ulkonäkötyytyväisyyden avulla.
Tilastollisia yhteyksiä tutkittiin toistomittausten varianssianalyyseilla.
Varhaisnuorten seurustelun määrä oli yhteydessä subjektiiviseen hyvinvointiin niin, että mitä
enemmän varhaisnuoret seurustelivat, sitä alhaisemmaksi he arvioivat itsetuntonsa, kokivat enemmän
masennusoireita ja olivat tyytymättömämpiä ulkonäköönsä. Koulusiirtymässä tapahtuva
seurustelustatuksen vaihtuminen oli yhteydessä huonompaan subjektiiviseen hyvinvointiin.
Koulusiirtymässä seurustelun aloittaminen oli yhteydessä heikompaan itsetuntoon ja useampiin
masennusoireisiin. Seurustelusuhteen loppuminen taas oli yhteydessä vähäisempään
ulkonäkötyytyväisyyteen. Varhaisnuorten seurustelukumppanin korkeampi ikä oli yhteydessä
monilukuisempiin masennusoireisiin ennen koulusiirtymää, mikäli suhde oli loppunut.
Seurustelukumppanin ikä eikä seurustelusuhteen kesto olleet muuten yhteydessä varhaisnuoren
subjektiiviseen hyvinvointiin. Myös niillä varhaisnuorilla, jotka eivät seurustelleet, subjektiivinen
hyvinvointi heikkeni väliaikaisesti koulusiirtymässä.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia havaintoja siitä, että koulusiirtymässä
seurustelemisella on kielteinen yhteys varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin jo muutenkin
mahdollisesti haasteellisessa koulusiirtymässä. Yhteistyö kodin ja koulun välillä alakoulusta
yläkouluun siirtyessä on tärkeää, sillä varhaisnuoret eivät välttämättä tuo koulun ja ihmissuhteiden
haasteita esille molemmissa, jos kummassakaan. Tutkimukseni tarjoamaa tietoa voivat esimerkiksi
opettajat ja vanhemmat hyödyntää tunnistaakseen ja tukeakseen erityisesti niitä varhaisnuoria, joilla
elämänmuutokset kasautuvat. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (48 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | koulusiirtymä | |
dc.title | Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805112529 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2018-05-11T11:21:39Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | seurustelu | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |