dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Vesala, Vera | |
dc.date.accessioned | 2018-05-05T06:30:54Z | |
dc.date.available | 2018-05-05T06:30:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57857 | |
dc.description.abstract | Erilaiset sosiaaliset mediat ja niiden käytön laajeneminen on ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologian saralla viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Suurin ja eniten käyttäjiä keräävä sosiaalisen median kanava nykypäivänä on Facebook. Alusta onkin herättänyt suurta kiinnostusta myös koulutuksen ja opetuksen tutkimuksen saralla. Suurin osa aiemmin tehdystä tutkimuksesta on keskittynyt Facebookin soveltuvuuteen opetusalustana, opiskelijoiden väliseen kommunikointiin sekä kuinka opettajan Facebookin käyttö vaikuttaa hänen uskottavuuteensa. Täten opettajien välistä kommunikointia Facebookissa ei ole juurikaan tutkittu.
Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää, miksi suomalaiset englannin kielen opettajat liittyvät Facebookissa oleviin opetus- ja opettaja-aiheisiin ryhmiin ja kokevatko he niiden jäsenyyden auttavan heitä heidän urakehityksessään. Tutkielma myös koitti tarkastella, mikäli vastaukset paljastaisivat joitain mielenkiintoisia ajankohtaisia ilmiöitä ja mahdollisesti jopa ongelmakohtia, joita opettajat kohtaavat ammatissaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi sekä monivalintaa että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että opettajat liittyvät opetus- ja opettaja-aiheisiin Facebook-ryhmiin saadakseen omaan opetukseensa erilaisia vinkkejä, ideoita ja materiaaleja. Myös vertaistuki korostui vastauksissa. Hyvin suuri osa vastaajista koki ryhmien jäsenyydet itselleen hyödyllisiksi, sillä niistä sai paljon erilaisia ideoita, ne mahdollistivat keskustelun muiden opettajien kanssa ja jotkut olivat jopa saaneet sijaisuuksia ryhmien avulla. Ryhmät myös vahvistivat heidän omaa opettajaidentiteettiään. Vaikka ryhmät koettiinkin hyvin positiivisesti, saattoivat ne osalle aiheuttaa myös negatiivisia tunteita, kuten riittämättömyyden ja ahdistuneisuuden tunteita, heidän nähdessään muiden opettajien projekteja ja ideoita. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | social media | |
dc.subject.other | Facebook | |
dc.subject.other | community of practice | |
dc.subject.other | foreign language teaching | |
dc.title | English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805052468 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | |
dc.date.updated | 2018-05-05T06:30:54Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |