English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
Erilaiset sosiaaliset mediat ja niiden käytön laajeneminen on ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologian saralla viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Suurin ja eniten käyttäjiä keräävä sosiaalisen median kanava nykypäivänä on Facebook. Alusta onkin herättänyt suurta kiinnostusta myös koulutuksen ja opetuksen tutkimuksen saralla. Suurin osa aiemmin tehdystä tutkimuksesta on keskittynyt Facebookin soveltuvuuteen opetusalustana, opiskelijoiden väliseen kommunikointiin sekä kuinka opettajan Facebookin käyttö vaikuttaa hänen uskottavuuteensa. Täten opettajien välistä kommunikointia Facebookissa ei ole juurikaan tutkittu.
Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää, miksi suomalaiset englannin kielen opettajat liittyvät Facebookissa oleviin opetus- ja opettaja-aiheisiin ryhmiin ja kokevatko he niiden jäsenyyden auttavan heitä heidän urakehityksessään. Tutkielma myös koitti tarkastella, mikäli vastaukset paljastaisivat joitain mielenkiintoisia ajankohtaisia ilmiöitä ja mahdollisesti jopa ongelmakohtia, joita opettajat kohtaavat ammatissaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi sekä monivalintaa että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että opettajat liittyvät opetus- ja opettaja-aiheisiin Facebook-ryhmiin saadakseen omaan opetukseensa erilaisia vinkkejä, ideoita ja materiaaleja. Myös vertaistuki korostui vastauksissa. Hyvin suuri osa vastaajista koki ryhmien jäsenyydet itselleen hyödyllisiksi, sillä niistä sai paljon erilaisia ideoita, ne mahdollistivat keskustelun muiden opettajien kanssa ja jotkut olivat jopa saaneet sijaisuuksia ryhmien avulla. Ryhmät myös vahvistivat heidän omaa opettajaidentiteettiään. Vaikka ryhmät koettiinkin hyvin positiivisesti, saattoivat ne osalle aiheuttaa myös negatiivisia tunteita, kuten riittämättömyyden ja ahdistuneisuuden tunteita, heidän nähdessään muiden opettajien projekteja ja ideoita.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Translating EU text in the English BA programme: exploring teachers' views and practices
Karoly, Adrienn (Eotvos Lorand Tudomanyegyetem, 2014)Recent research into using translation as a communicative and functional activity in foreign language learning and teaching has pointed out a wide range of benefits for advanced language learners. The research reported in ... -
As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Miettinen, Elisa (2009)Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaarit ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.