« Travaillez pour être meilleure, pas plus fit » : analyse de la présentation de soi dans le blog de sport Graine de Sportive
Tutkielman aiheena on ranskalaisen urheilublogi Graine de Sportiven kirjoittajan Marien itsestään luoma kuva. Marie kertoo blogissaan, että hänen bloginsa tavoitteena on kertoa naisurheilusta naistenlehtien näkökulmasta poikkeavalla tavalla. Ruth Amossyn mukaan kielenkäyttäjän itsestään luoma kuva (ransk. la présentation de soi) perustuu jo olemassa oleviin malleihin myös silloin kun yhtä, selkeää aikaisempaa mallia ei ole olemassa. Tämä on Marienkin tilanne, sillä hän kertoo blogissaan avoimesti haluavansa omilla teksteillään erottua naistenlehtien tavasta käsitellä urheilua. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisiin malleihin kuva Mariesta blogin kirjoittajana tukeutuu ja mistä malleista se irtisanoutuu.
Aineistona oli kuusi vuosina 2016 – 2018 Graine de Sportivessa julkaistua blogikirjoitusta. Kolme aineistosta löytynyttä keskeistä diskurssia analysoitiin. Diskurssianalyysin avulla päästiin käsiksi jo olemassa oleviin malleihin, joita Marie käyttää tai karttaa. Aineistossa Marien eetosta värittää yhtäältä kriittinen suhtautuminen tapaan, jolla naistenlehdet suhtautuvat urheiluun ja laihduttamiseen, mutta toisaalta turvautuminen naistenlehtien malleihin erityisesti blogikirjoitusten tyylissä. Erityisesti esiin aineistossa nousi Marien pyrkimys kannustaa naisia liikkumaan toisaalta tavoitteellisesti, toisaalta liikkumisen ilosta huolehtimatta painosta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5344]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Bloggaajan vuorovaikutusroolit suosituissa blogeissa
Mäenpää, Jaana (2016)Maisterintutkielma käsittelee kielellisesti ilmenevää vuorovaikutusta ja bloggaajalle rakentuvia rooleja suosituissa blogeissa. Tavoitteena on selvittää, millaiset kielelliset keinot toimivat roolien rakentajina. Lukijan ... -
Ammattimaisten bloggaajien käsityksiä blogien nimistä ja nimeämisperusteista
Leppänen, Niina (2016)Tässä tutkielmassa selvitän ammattimaisten bloggaajien käsityksiä blogien nimistä ja nimeämisperusteista kyselytutkimuksen avulla. Blogien nimet on nimikategoriana melko uusi, eikä sitä ole vielä juurikaan tutkittu. ... -
Hyvinvointibloggaajien käsitykset heidän blogiensa vaikutuksesta lukijoihinsa
Kosola, Katja; Temonen, Jutta (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten hyvinvointibloggaajien käsityksiä siitä, miten he vaikuttavat lukijoihinsa, sekä bloggaajien vastuutaan tuottamastaan sisällöstään. Lisäksi selvitimme, ovatko ... -
Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
Kärki, Maija (2015)Tutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. ... -
Mitä tänään blogattaisiin? : hyvinvointiblogien sisällöt ja niiden luotettavuus tietolähteenä
Paloniemi, Jasmin (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia ravintoon ja fyysiseen harjoitteluun liittyviä teemoja hyvinvointiblogeista nousee esille ja minkälaisia blogin kirjoittajien eli bloggaajien antamat ohjeet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.