Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
Tutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille
suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä
rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. Nykyään aikakauslehtien lisäksi toimivat
blogit, joissa nuoret naiset itse rakentavat identiteettiään kuluttamalla ja jakavat
käsityksiään ja arvojaan muiden blogien kirjoittajien ja lukijoiden kanssa.
Tätä valtavaa määrää nuoria naisia koskettavaa ilmiötä ei kuitenkaan juuri ole
tutkittu, ja tähän tarpeeseen tutkimukseni koettaakin vastata. Sen pyrkimyksenä on
selvittää, kuinka nuoret naiset kuvaavat kuluttamista muotiblogeissaan ja millaisia
merkityksiä he antavat kuluttamiselle, kuten myös tuoda esiin bloggaajien keinot luoda
kulutuskulttuurin normatiivisuutta.
Tutkimuksen aineistona toimii seitsemästä eri muotiblogista valittuja
blogikirjoituksia, kustakin 18 kappaletta. Analysoin aineistoani koodaamalla sen
kategorioihin aineistosta esiin nousseiden teemojen ja diskurssien perusteella, käyttäen
apunani grounded theoryn menetelmiä.
Tutkimuksen tärkein havainto oli, että identiteetin rakentaminen on pääasiallinen
motiivi kulutusvalintojen tekemiselle. Bloggaajat pyrkivät kukin rakentamaan omaa
naiseuttaan itselleen sopivalla, persoonallisella tavalla ja kulutusvalinnoillaan
erottumaan joukosta. Koettiin, että kuluttaminen toimi itseilmaisukanavana ja sen avulla
pystyi myös parantamaan itseluottamustaan. Toisaalta kuluttamalla haluttiin myös
kuulua joukkoon ja täyttää hyväksytyn naiseuden muotti. Lisäksi kulutukselle ja
kulutushyödykkeille annettiin paljon arvoa, sillä ne nähtiin esimerkiksi
stressinlaukaisijoina sekä symboleina muille, fyysistä esinettä tärkeämmille asioille.
Tyypillistä oli myös rakkauden tunteiden ilmaisu kuluttamista ja kulutushyödykkeitä
kohtaan. Kuitenkin myös jonkin verran kritiikkiä nykyajan kulutuskeskeistä kulttuuria
kohtaan esitettiin, sillä sen koettiin olevan pinnallista ja erkaannuttavan ihmisen
asioista, joilla koettiin olevan kuluttamista syvempi merkitys. Usein kulutuskriittiset
lausunnot liittyivät ekologiseen muotiin, mikä oli monille myös keino luoda
identiteettiä. Enimmäkseen bloggaajat eivät kuitenkaan kyseenalaistaneet
kulutuskulttuuria tai identiteetin rakentamista kulutuksen varaan.
...
Alternative title
Study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogsMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Otin sen vastaan kuin nainen. Itkin." : naisille mahdollistuvat toimijuudet tyyliblogeissa
Lindroos, Noora (2015)Tutkin naisten kirjoittamia tyyliblogeja feministisen kirjallisuudentutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen kontekstissa toimijuuden, naistapaisuuden sekä naiskuvien tuottamisen ja uusintamisen näkökulmasta. Tarkastelen ... -
Language alternation and expert identity construction in fashion blog Dirty pretty things
Heikkilä, Adja (2011) -
Who Dares to Wear Trousers? Adoption of a New Fashion by Finnish Women 1920–1980
Turunen, Arja (Open Library of the Humanities, 2021)Trousers have traditionally been men’s clothing that women have not been allowed to wear. In this article, I study the history of women’s wearing of trousers in the twentieth-century Finnish context by analysing women’s ... -
Homing blogs as ambivalent spaces for feminine agency
Jäntti, Saara; Saresma, Tuija; Leppänen, Sirpa; Järvinen, Suvi; Varis, Piia (Routledge, 2018)This article discusses a form of lifestyle blogging where women blog about their homes and everyday lives. In these homing blogs, selfrepresentations are characteristically spatially demarcated within the private sphere ... -
Girls’ portrayals in fast fashion advertisements
Srivastava, Sonali; Wilska, Terhi-Anna; Sjöberg, Johanna (Routledge, 2022)This study analyses the visual construction of girls and notions surrounding young femininities articulated by 15 contemporary advertisements of Nordic fast fashion companies, available on their public Facebook pages in ...