University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Constructing consumer femininities : a study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kärki, Maija
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkijat ovat jo pitkään kiinnittäneet huomiota siihen, kuinka nuorille naisille suunnatut aikakauslehdet esittävät naiset ensisijaisesti kuluttajina ja rohkaisevat heitä rakentamaan naiseuttaan kuluttamisen varaan. Nykyään aikakauslehtien lisäksi toimivat blogit, joissa nuoret naiset itse rakentavat identiteettiään kuluttamalla ja jakavat käsityksiään ja arvojaan muiden blogien kirjoittajien ja lukijoiden kanssa. Tätä valtavaa määrää nuoria naisia koskettavaa ilmiötä ei kuitenkaan juuri ole tutkittu, ja tähän tarpeeseen tutkimukseni koettaakin vastata. Sen pyrkimyksenä on selvittää, kuinka nuoret naiset kuvaavat kuluttamista muotiblogeissaan ja millaisia merkityksiä he antavat kuluttamiselle, kuten myös tuoda esiin bloggaajien keinot luoda kulutuskulttuurin normatiivisuutta. Tutkimuksen aineistona toimii seitsemästä eri muotiblogista valittuja blogikirjoituksia, kustakin 18 kappaletta. Analysoin aineistoani koodaamalla sen kategorioihin aineistosta esiin nousseiden teemojen ja diskurssien perusteella, käyttäen apunani grounded theoryn menetelmiä. Tutkimuksen tärkein havainto oli, että identiteetin rakentaminen on pääasiallinen motiivi kulutusvalintojen tekemiselle. Bloggaajat pyrkivät kukin rakentamaan omaa naiseuttaan itselleen sopivalla, persoonallisella tavalla ja kulutusvalinnoillaan erottumaan joukosta. Koettiin, että kuluttaminen toimi itseilmaisukanavana ja sen avulla pystyi myös parantamaan itseluottamustaan. Toisaalta kuluttamalla haluttiin myös kuulua joukkoon ja täyttää hyväksytyn naiseuden muotti. Lisäksi kulutukselle ja kulutushyödykkeille annettiin paljon arvoa, sillä ne nähtiin esimerkiksi stressinlaukaisijoina sekä symboleina muille, fyysistä esinettä tärkeämmille asioille. Tyypillistä oli myös rakkauden tunteiden ilmaisu kuluttamista ja kulutushyödykkeitä kohtaan. Kuitenkin myös jonkin verran kritiikkiä nykyajan kulutuskeskeistä kulttuuria kohtaan esitettiin, sillä sen koettiin olevan pinnallista ja erkaannuttavan ihmisen asioista, joilla koettiin olevan kuluttamista syvempi merkitys. Usein kulutuskriittiset lausunnot liittyivät ekologiseen muotiin, mikä oli monille myös keino luoda identiteettiä. Enimmäkseen bloggaajat eivät kuitenkaan kyseenalaistaneet kulutuskulttuuria tai identiteetin rakentamista kulutuksen varaan. ...
Alternative title
Study of young female bloggers' portrayal of consumption in fashion blogs
Keywords
Grounded theory bloggaajat blogit kulutuskulttuuri identiteetti naiset naiseus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509152879

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23358]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Otin sen vastaan kuin nainen. Itkin." : naisille mahdollistuvat toimijuudet tyyliblogeissa 

    Lindroos, Noora (2015)
    Tutkin naisten kirjoittamia tyyliblogeja feministisen kirjallisuudentutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen kontekstissa toimijuuden, naistapaisuuden sekä naiskuvien tuottamisen ja uusintamisen näkökulmasta. Tarkastelen ...
  • Language alternation and expert identity construction in fashion blog Dirty pretty things 

    Heikkilä, Adja (2011)
  • Who Dares to Wear Trousers? Adoption of a New Fashion by Finnish Women 1920–1980 

    Turunen, Arja (Open Library of the Humanities, 2021)
    Trousers have traditionally been men’s clothing that women have not been allowed to wear. In this article, I study the history of women’s wearing of trousers in the twentieth-century Finnish context by analysing women’s ...
  • Homing blogs as ambivalent spaces for feminine agency 

    Jäntti, Saara; Saresma, Tuija; Leppänen, Sirpa; Järvinen, Suvi; Varis, Piia (Routledge, 2018)
    This article discusses a form of lifestyle blogging where women blog about their homes and everyday lives. In these homing blogs, selfrepresentations are characteristically spatially demarcated within the private sphere ...
  • Differences in consumer perspectives how sustainable food consumption is perceived and signalled in the prevailing consumer culture : among Generation Y 

    Happonen, Ville (2016)
    This thesis investigates Generation Y sustainable food consumers in the prevailing consumer culture and their differences in signalling and perceiving sustainability. The reasons why they engaged to a sustainable diet and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre